دوره 17، شماره 4 - ( 11-1400 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 319-311 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sedighi Z, Arab-Ameri E, Molanorouzi K, Ghasemi A, Mousavi-Sadati S K. The Effect of Quiet Eye Training on Performance and Kinematics of Throwing Skill in Children with Developmental Coordination Disorder at 6 Years Old. J Health Syst Res 2022; 17 (4) :311-319
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1193-fa.html
صدیقی زهرا، عرب عامری الهه، ملانوروزی کیوان، قاسمی عبدالله، موسوی ساداتی سید کاظم. تأثیر تمرینات چشم آرام بر اجرا و کینماتیک مهارت پرتاب کردن کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی در سن شش سالگی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1400; 17 (4) :311-319

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1193-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
4- استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5- استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1630 مشاهده)
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات چشم آرام بر اجرا و کینماتیک مهارت پرتاب کردن کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی در سن شش سالگی بود.
روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با دوره پیگیری 14 روزه بود. 30 دختر شش ساله دارای اختلال هماهنگی رشدی، در دو گروه تمرین چشم آرام و شاهد قرار گرفتند. در مرحله پیش‌آزمون، شرکت‌کنندگان اقدام به پرتاب 10 کوشش پرتاب کیسه لوبیا نمودند. مرحله اکتساب در 18 جلسه و در هر جلسه 10 کوشش انجام گرفت. پس از اتمام آخرین جلسه تمرینی، در مرحله پس‌آزمون و در دو هفته بی‌تمرینی در مرحله یادداری شرکت‌کنندگان اقدام به پرتاب 10 کوشش پرتاب کیسه لوبیا کردند. در هر یک از مراحل، اطلاعات بینایی با کمک دستگاه ردیابی چشم و داده‌های کینماتیکی به وسیله دوربین سرعت بالا و دقت پرتاب توسط محقق ثبت شد. در نهایت، داده‌ها با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: تمرینات چشم آرام، افزایش معنی‌داری بر دقت پرتاب، طول دوره چشم آرام و کینماتیک پرتاب کردن داشت (0/05 > P).
نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق حاضر بر اهمیت تمرینات چشم آرام در بهبود مهارت پرتاب کردن و کینماتیک کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی تأکید دارد و به مربیان پیشنهاد می‌شود که از این نوع تمرینات در جهت بهبود این مهارت‌ها استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 1201 kb]   (2039 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
دریافت: 1399/10/9 | پذیرش: 1400/3/1 | انتشار: 1400/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb