Mahdizadeh H, Azizi M. Medical Sciences Students’ Knowledge of Web 2.0 Tools and Learning Environments – A Case Study in West of Iran Universities. J Health Syst Res 2011; 6 (3)
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-166-fa.html
1- استادیار، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
2- کارشناس ارشد، برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه پیام نور مهران، مهران، ایران.
چکیده: (1301 مشاهده)
مقدمه: فناوری وب 2، رویکرد جدید در فرآیند اطلاعرسانی و اشتراکدادهها در اینترنت است. مشخصه بارز تمرکز بر تعامل کاربران و توسعهدهندگان سایت میباشد. هدف این پژوهش بررسی میزان دانش دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی غرب کشور در محیطهای وب 2 صورت گرفتهاست. روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی میباشد. جامعه آماری مطالعه، دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی غرب کشور بودهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای، 303 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها، یک پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن از نظر صاحبنظران حوزه علومتربیتی و پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ قابل قبول (896). برآورد گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارتوصیفی و برای سنجشفرضیات از آزمون k² و ضرایب همبستگی فی و وی کرامر استفاده شدهاست. یافتهها: نتایج این تحقیق بیانگر این است که میزان دانش اکثر پاسخگویان (58.4 درصد) در محیطهای وب 2 کم و خیلیکم بوده و(7/26 درصد) از آنها نیز در حد متوسط دارای دانش و مهارت بودهاند. همچنین بین میزان دانش پاسخگویان در زمینه محیطهای وب 2 و معدل آنها رابطه معنادار وجود داشته، در حالی که بین مقطع تحصیلی پاسخگویان و دانش وب 20 رابطه معناداری مشاهده نشده است. نتیجهگیری: دانش دانشجویان در فناوریهای وب 2 مطلوب نمیباشد. برنامهریزی برای آشنایی با فناوریهاینوین و ترغیب آنها و استفاده از فناوریها در فرایند یادگیری ضروری بهنظر میرسد. واژههای کلیدی: وب 2؛ دانشگاههای علوم پزشکی؛ دانشجویان.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1389/12/24 | انتشار: 1389/12/24