[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 82-75 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی حالات عاطفی منفی با پنهان‌سازی دانش: تبیین نقش میانجی بی‌تفاوتی اخلاقی و تعدیل‌گر رهبری اخلاقی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
رضا زارع1 ، ناهید معظم 2
1- استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران و کارشناس پژوهشی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (362 مشاهده)
مقدمه: سرمایه‌های دانشی در سازمان با تسهیم دانش در محیط کار به وجود می‌آید و مهم‌ترین ویژگی مدیریت دانش، جلوگیری از پنهان‌سازی دانش است؛ چرا که پنهان‌کاری علمی مضرات زیادی را متوجه سازمان‌ها به ویژه در بخش سلامت می‌سازد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل رفتاری مؤثر بر پنهان‌سازی دانش در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.
روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود که به صورت مقطعی در پاییز و زمستان سال 1399 اجرا شد. جامعه آماری تحقیق را کارکنان دانشگاه علوم پژشکی اصفهان تشکیل داد که با استفاده از جدول Morgan، 291 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌های تحلیلی با استفاده از پرسش‌نامه‌های Positive and Negative Affect Schedule (PANAS)، رهبری اخلاقی (Ethical Leadership Scale یا ELS)، بی‌تفاوتی اخلاقی (Propensity to emotionally indifference scale) و پنهان‌سازی دانش (Knowledge hiding scale) جمع‌آوری گردید و به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری در نرم‌‌افزارهای SPSS و Smart-PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: همبستگی میان حالات عاطفی منفی و پنهان‌سازی دانش (132/0 = r، 928/0 = t) و تأثیر نقش تعدیل‌گر رهبری اخلاقی بر همبستگی میان حالات عاطفی منفی و پنهان‌سازی دانش (352/0 = r، 856/1 = r) و همچنین، همبستگی حالات عاطفی منفی و بی‌تفاوتی اخلاقی (030/0 = r، 210/0 = t) مورد تأیید قرار نگرفت، اما همبستگی میان حالات عاطفی منفی با بی‌تفاوتی اخلاقی (434/0 = r، 794/3 = t) و بی‌تفاوتی اخلاقی با پنهان‌سازی دانش (506/0 = r، 013/4 = t) و نقش میانجی بی‌تفاوتی اخلاقی در همبستگی میان حالات عاطفی منفی و پنهان‌سازی دانش [623/0 = (VAF) variance accounted for، 706/2 = Z] تأیید شد.
نتیجه‌گیری: کارکنان دارای حالات عاطفی منفی، بی‌تفاوتی اخلاقی را به‌ عنوان یک فرایند شناختی ثانویه فعال و قواعد اخلاقی شخصی‌شان را هرچه بیشتر مبهم می‌کنند که این امر آن‌ها را به سمت پنهان کردن دانش مورد درخواست سایر اعضا سوق می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: اختلالات عاطفی، اخلاقیات، رهبری، دانش، ایران
متن کامل [PDF 1650 kb]   (320 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/12/1 | پذیرش: 1400/11/4 | انتشار: 1401/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare R, Moazzam N. The Correlation between Negative Affectivity State and Knowledge Hiding: Explaining the Mediating Role of Moral Disengagement and the Moderating Role of Ethical Leadership among the Employees of Isfahan University of Medical Sciences, Iran. HSR. 2022; 18 (1) :75-82
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1230-fa.html

زارع رضا، معظم ناهید. همبستگی حالات عاطفی منفی با پنهان‌سازی دانش: تبیین نقش میانجی بی‌تفاوتی اخلاقی و تعدیل‌گر رهبری اخلاقی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. تحقیقات نظام سلامت. 1401; 18 (1) :82-75

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1230-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات نظام سلامت Journal of Health System Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4463