دوره 9، شماره 14 - ( 11-1392 )                   جلد 9 شماره 14 صفحات 28-1815 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad.Hossein Baghiani Moghaddam, Saiideh Norouzi, MohammadAli Morowatisharifabad, Ali Norouzi. Evaluation of the health action process approach to improve mothers' parenting skills. HSR 2014; 9 (14) :1815-28
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-569-fa.html
محمد حسین باقیانی مقدم ، سعیده نوروزی ، محمدعلی مروتی ، علی نوروزی . بررسی کاربرد رویکرد فرآیند عمل بهداشتی در ارتقای مهارت های فرزندپروری مادران. تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (14) :1815-28

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-569-fa.html


1- استاد، گروه خدمات بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
2- دانشجوی دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد،‌ ایران
3- دانشیار گروه خدمات بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،‌ یزد،‌ ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران،‌ تهران،‌ ایران
چکیده:   (999 مشاهده)
مقدمه: برنامه فرزندپروری مثبت بارویکرد فرآیند عمل بهداشتی برای والدین کودکانی که در معرض ابتلا به اختلالات رفتاری و عاطفی قرار گرفته‌اند به کار می‌رود و هدف این پژوهش بررسی کاربرد رویکرد فرآیند عمل بهداشتی در ارتقای مهارت‌های فرزندپروری مادران بود. روش‌ها: این پژوهش بر روی مادران واجد فرزند 3 الی 8 سال انجام شد. حجم نمونه 120 نفر تخمین زده شد. روش نمونه‌گیری به صورت خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی بود. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه طراحی شده بر اساس سازه‌های مدل رویکرد فرآیند عمل بهداشتی و آزمون آسکی بود. روایی محتوی و صوری پرسشنامه و چک لیست‌ها توسط پانل خبرگان تایید شد و روایی ساختاری هم با تحلیل عاملی تاییدی به دست آمد. پایایی ابزارهای اندازه‌گیری نیز توسط آلفا کرونباخ به دست آمد. اطلاعات جمع‌آوری شده با نرم‌افزار آماری SPSSIBM نسخه 21تحلیل گردید. یافته‌ها: آزمون کای دو نشان داد که بین دو گروه مداخله و غیر مداخله از نظر میانگین رفتار مهارت‌های فرزندپروری قبل و بعد از مداخله، اختلاف معنی‌دار آماری وجود دارد. با آزمون تی مستقل مشخص شد که بعد از مداخله آموزشی، میانگین نمره سازه‌های پرسشنامه در هر دو گروه اختلاف معنی‌داری داشت و نتایج آنالیز رگرسیون و رگرسیون لوجستیک نشان داد که سازه‌های مدل تبیین کننده 9/71-1/53 ٪ واریانس انجام مهارت‌های فرزندپروری بودند و مدل برازش خوبی را نشان داد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش چنین استنباط می‌شود که مداخله آموزشی‌ای که در چارچوب مدل رویکرد فرآیند عمل بهداشتی و بر اساس سازه‌های این مدل طراحی شده بود، تاثیر مثبتی در ارتقای مهارت‌های فرزندپروری مادران داشته و عملکرد آنها را به طور چشمگیری افزایش داده است. لذا شایسته است از این مدل در برنامه‌ریزی‌های آموزشی مربوط به آموزش خانواده خصوصا مهارت‌های فرزندپروری بهره گرفته شود. واژه‌های کلیدی: رویکرد فرآیند عمل بهداشتی، مهارت‌های فرزندپروری، مادران
متن کامل [PDF 265 kb]   (623 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/11/26 | انتشار: 1392/11/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb