Ravanmehr F, Chitsaz M A, Hejazi N. The Role of Health Education in Promoting the Health of Female Elementary School Students in Isfahan, Iran, from the Perspective of School Health Educators. J Health Syst Res 2021; 17 (3) :210-217
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1340-fa.html
روانمهر فرانک، چیتساز محمد علی، حجازی ناصر. نقش آموزشهای بهداشتی در ارتقای سلامت دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهر اصفهان از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1400; 17 (3) :210-217
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1340-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
2- استادیار، گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
چکیده: (2329 مشاهده)
مقدمه: مدرسه بعد از خانواده دومین نهادی است که کودک به خاطر فراگرفتن و آموختن در سطح گستردهتر به آن قدم میگذارد. کودکان و نوجوانان آیندهسازان کشور هستند و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنان تضمینکننده سلامت حال و آینده جامعه است. با توجه کردن به بهداشت این گروه، میتوان گام بزرگی در پیشگیری از بیماریها در سنین بالا که هزینههای زیادی را بر جامعه تحمیل میکند، برداشت. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی نقش آموزشهای بهداشتی در ارتقای سلامت دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهر اصفهان از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس بود.
روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، از بین مربیان بهداشت شاغل در مدارس مقطع ابتدایی دخترانه ناحیه ۵ شهر اصفهان در سال ۱۳۹۷، ۶۰ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته شامل سؤالاتی در حیطههایی از جمله بهداشت فردی، بهداشت عمومی، سلامت روانی، توانمندی دانشآموزان و جایگاه مربیان بهداشت مدارس در بین دانش آموزان بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای ضریب همبستگی Pearson، Spearman و t در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: 15/25 درصد مربیان بهداشت مدارس مجرد و 84/75 درصد متأهل و 71/2 درصد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی بودند. ارتباط معنیداری بین میزان تأثیر آموزشهای بهداشتی در حیطههای سلامت روانی، بهداشت فردی و بهداشت عمومی وجود داشت (0/607 = r، 0/001 > P). بین متغیرهای حیطههای سلامت روانی با بهداشت فردی نیز ارتباط معنیداری مشاهده شد (0/526 = r، 0/001> P).
نتیجهگیری: آموزش بهداشت به دانشآموزان در مدارس توسط مربی بهداشت، بر ارتقای سطح بهداشت فردی، بهداشت عمومی و سلامت روانی دانشآموزان مؤثر است. هرچه آموزههای بهداشتی و زمان معاینههای دورهای بیشتر باشد، میزان تأثیر آن بر توانمندی دانشآموزان افزایش خواهد یافت. همچنین، برخورداری دانشآموزان از راهنماییهای بهداشتی، به تأمین سلامت و شکوفایی استعدادهای آنان در زمینههای جسمی و روانی کمک میکند. نتایج بیانکننده نقش کلیدی مربیان بهداشت در حفظ و ارتقای سلامت در جامعه میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1400/9/10 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10