دوره 15، شماره 1 - ( 4-1398 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 32-26 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانش‌آموخته دکترای تخصصی، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران
3- استادیار، گروه آمار و ریاضی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (1001 مشاهده)
مقدمه: شاخص توده بدنی (BMI: Body Mass Index) یکی از پارامترهای پیکرسنجی اشخاص می‌باشد که با سلامت جسمی ارتباط دارد. کنترل این شاخص در کودکی در حد میانگین (هم در کودکی و هم در دیگر مقاطع سنی) در دوری از عوارض ناشی از آن از قبیل بیماری‌های مرتبط با اضافه‌وزن و کمبود آن مفید می‌باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین میانگین شاخص توده بدنی در دوره سنی مربوط به دبستان و نیز مقایسه آن با میانگین استاندارد جهانی انجام شد. روش‌‌ها: شرکت‌کنندگان در پژوهش توصیفی- تحلیلی و مقطعی حاضر، 384 کودک از 7 سالگی تا شروع 12 سالگی به تعداد مساوی برای هر دو جنس بودند که از جامعه 154853 نفری دانش‌آموزان دبستانی شهر اصفهان به ‌روش خوشه‌ای انتخاب شدند. باید خاطرنشان ساخت که قامت توسط متر استاندارد، جرم به وسیله ترازو و شاخص توده بدنی با استفاده از فرمول مربوطه تعیین گردید. همچنین، تحلیل واریانس یک‌راهه به‌منظور مقایسه میانگین‌های پژوهش حاضر با میانگین‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (Centers for Disease Control and Prevention CDC:) و نرم‌افزار Excel برای رسم نمودار‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین شاخص توده بدنی دختران و پسران دبستانی به‌ترتیب 06/17 و 47/17 به‌دست آمد. شایان ذکر است که تفاوت معنا‌‌داری بین میانگین‌های حاصل از پژوهش حاضر با مقادیر استاندارد جهانی وجود نداشت (764/0sig ANOVA=). نتیجه‌گیری: مقایسه نتایج حاصل از پژوهش حاضر با مقادیر استاندارد CDC نشان داد که وضعیت سلامت کودکان دختر و پسر در شهر اصفهان مشابه می‌باشد و می‌توان جداول CDC را برای رده ‌سنی 7 تا 12 سال مورد استفاده قرار داد.
متن کامل [PDF 849 kb]   (1046 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1398/4/24 | انتشار: 1398/4/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.