Bagheri-Kerachi A, Sadeghi S, Salafzon R. Investigating the Factors Affecting the Lifestyle of Farhangian University Students in the Field of Health, Iran. J Health Syst Res 2022; 17 (4) :261-268
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1192-fa.html
باقری کراچی امین، صادقی سهراب، سالافزون روحاله. بررسی عوامل مؤثر بر سبک زندگی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در زمینه سلامت. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1400; 17 (4) :261-268
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1192-fa.html
1- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2- مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (1454 مشاهده)
مقدمه: اگر سبک زندگی دانشجویان ناسالم باشد، دیر یا زود بیماری گریبان آنان را میگیرد و اگر سبک زندگی سالم پیشه دانشجویان باشد، سلامتی محصول چنین انتخابی خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی علل سبک زندگی ناسالم در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد.
روشها: در این مطالعه از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق متشکل از همه دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان فارس بود که از بین آنان، یک نمونه 20 نفره به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. فرایند گزینش نمونهها و جمعآوری دادهها (اتمام نمونهگیری) تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت. ابزار پژوهش، مصاحبه نیم ساختار یافته بود. تمام مصاحبهها در محیط دانشگاه در فاصله زمانی فروردین تا مهر سال 1398 انجام گرفت. هر مصاحبه حدود 45 دقیقه به طول انجامید. در ابتدای مصاحبه، از مشارکتکنندگان درخواست شد که سبک زندگی خود در زمینه سلامت را تشریح کنند. در ادامه، متناسب با پاسخ مشارکتکنندگان، سؤالات بعدی هم پرسیده شد. برای اطمینان از اعتبار دادهها، از روشهای مختلفی مانند بررسی مداوم دادهها، تحلیل همزمان آنها، بازخورد به مصاحبه شوندگان، تخصیص زمان کافی و بازنگری ناظری استفاده گردید.
یافتهها: 6 مقوله بیش از همه در دادهها و مصاحبهها خود را نمایان ساخت. به عبارت دیگر، پاسخ دهندگان به طرق مختلف، از 6 مقوله «الگوی غذایی، مدیریت سلامت، خواب و استراحت، تحرک جسمانی، بهداشت فردی و محیطی، بهداشت روانی» سخن گفتند.
نتیجهگیری: دانشجویان در همه مؤلفههای سبک زندگی سالم به مشکلات قابل توجهی اشاره نمودند که نیازمند توجه بیشتر مسؤولان دانشگاه میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/10/5 | پذیرش: 1400/7/28 | انتشار: 1400/11/10