Research code: 56478912
Sedighi Z, Soltani-Nejad S, Emad M. Effectiveness of Simultaneous Musical-Motor Activities on Balance Improvement in Children with High-Functioning Autism Spectrum Disorder. HSR 2023; 19 (3) :219-226
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1480-fa.html
صدیقی زهرا، سلطانی نژاد سلمان، عماد مهشید. اثربخشی همزمان فعالیتهای موسیقایی– حرکتی بر بهبود تعادل کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. تحقیقات نظام سلامت. 1402; 19 (3) :219-226
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1480-fa.html
1- استادیار، مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
2- استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کهنوج، دانشگاه آزاد اسلامی، کهنوج، ایران
3- مربی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
چکیده: (197 مشاهده)
مقدمه: نقص در تعادل، از بارزترین اختلالات حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم (Autism spectrum disorder یا ASD) است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی همزمان فعالیتهای موسیقایی- حرکتی بر روی تعادل کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا بود.
روشها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و همراه با گروه شاهد بود. 22 کودک مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا با میانگین سنی 05/1 ± 50/8 سال به صورت تصادفی در دو گروه مداخله حرکتی با و بدون موسیقی و یک گروه شاهد قرار گرفتند. مداخله حرکتی به مدت 12 هفته، سه جلسه در هفته و هر جلسه به مدت 45 تا 60 دقیقه اجرا شد و همچنین، از موسیقی ارف استفاده شد. از نسخه دوم آزمون Movement Assessment Battery for Children (MABC-2) جهت ارزیابی تعادل این کودکان استفاده گردید. در نهایت، دادهها با استفاده از آزمون ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: مقدار F مشاهده شده در نمرات پسآزمون تعادل ایستا (17/52 = F) و پویا (33/24 = F) در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا در سه گروه مداخله حرکتی با و بدون موسیقی و گروه شاهد معنیدار بود (001/0 > P).
نتیجهگیری: فعالیتهای موسیقایی- حرکتی میتواند به عنوان یک مداخله درمانی حرکتی مناسب به منظور بهبود تعادل ایستا و پویا در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا پیشنهاد شود.
زهرا صدیقی :
google scholar
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی سلامت دریافت: 1401/8/17 | پذیرش: 1401/11/26 | انتشار: 1402/7/15