Research code: IR.I.MO.REC.1400.
Ethics code: IR.I.MO.REC.1400.
Elahidoust S, Hojati M, Ghalamkarian S M. The Impact of Media Life Style on the Formation of Obesity Phenomenon in Girl Students: A Qualitative Phenomenological Study. J Health Syst Res 2024; 20 (2) :137-143
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1540-fa.html
الهیدوست سعیده، حجتی محبوبه، قلمکاریان سید محمد. تبیین ارتباط سبک زندگی رسانهای بر شکلگیری پدیده چاقی در دانشآموزان دختر: یک مطالعه کیفی پدیدارشناسی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1403; 20 (2) :137-143
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1540-fa.html
1- کارشناس ارشد، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری تخصصی، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان و مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی، تهران، ایران
3- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (639 مشاهده)
مقدمه: چاقی یکی از اختلالات تغذیهای شایع در تمامی کشورهاست و با بسیاری از بیماریهای عمومی در ارتباط میباشد. از عوامل موثر بر چاقی میتوان به سبک زندگی رسانهای اشاره کرد. پژوهش حاضر با هدف تبیین ارتباط سبک زندگی رسانهای بر شکلگیری عوامل مرتبط با پدیده چاقی در نوجوانان انجام شد.
روشها: این مطالعه از نوع کیفی با رویکرد پدیدارشناسی مبتنی بر الگوی تجزیه و تحلیل Colaizzi بود. شرکتکنندگان شامل 10 نفر از دانشآموزان دختر 14-10 سال دارای اضافه وزن و چاقی بود که در سال 1401 به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و تحت مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. تمامی مصاحبهها ضبط و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: از تحلیل مصاحبهها، سه مقوله اصلی شامل «غفلت از توجه به سبک زندگی سالم، تغییر نگرش نسبت به سبک زندگی سالم و هویت رسانهای» استخراج گردید. مفاهیم غفلت از توجه به سبک زندگی سالم شامل «مصرف رسانهای، برنامهریزی، اختلال روانی و خواب، خوردن با رسانه، تحرک و پرسهزنی رسانهای»، مفاهیم تغییر نگرش نسبت به سبک زندگی سالم نیز شامل «احساسات، علاقمندیها، تغذیه» و مفاهیم هویت رسانهای شامل «تلفن همراه شخصی و وابستگی شدید به رسانه» بود.
نتیجهگیری: نتایج به دست آمده ارتباط سبک زندگی رسانهای را در غفلت و تغییر نگرش نسبت به سبک زندگی سالم تبیین نمود. به نظر میرسد این عوامل همراه با شکلگیری نوعی از هویت رسانهای در نوجوانان، مانع از توجه به ابعاد مختلف سبک زندگی سالم میشود که پدیده چاقی یکی از پیامدهای آن محسوب میشود. از اینرو، در سیاستگذاری برای ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری از چاقی، باید توجه ویژهای به ارتباط رسانهها بر شکلگیری پدیده چاقی نمود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1402/1/26 | پذیرش: 1402/6/12 | انتشار: 1403/4/15