Sharifirad G R, Mohebi S, Matlabi M, Shahsiah M. Effectiveness of Nutrition Education Program Based on Health Belief Model Compared with Traditional Training on the Recommended Weight Gain during Pregnancy. J Health Syst Res 2011; 6 (3)
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-156-fa.html
غلامرضا شریفیراد ، سیامک محبی ، محمد مطلبی ، مرضیه شاه سیاه . مقایسه اثربخشی برنامه آموزش تغذیه بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی با آموزش سنتی در افزایش وزن دوران بارداری. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1389; 6 (3)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-156-fa.html
1- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- مربی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
4- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
چکیده: (1366 مشاهده)
مقدمه: یکی از تغییرات مهم دوران بارداری افزایش وزن زنان باردار به عنوان یکی از شاخصهای معتبر تغذیه است که بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) سنجیده میشود. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر برنامه آموزش تغذیه بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی با آموزش کلاسیک بر افزایش وزن توصیه شده دوران بارداری در زنان باردار در شهر گناباد انجام شد. روشها: مطالعه نیمه تجربی روی 110 زن باردار مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر گناباد در سال 1388 در دو گروه آزمون (54 نفر) و کنترل (56 نفر) انجام شد . انتخاب گروه آزمون و شاهد به این صورت بود که اولین نفر به تصادف در گروه آزمون و نفر بعدی در گروه شاهد قرار میگرفت و این روند تا پایان نمونهگیری ادامه یافت در مرحله پیش آزمون دادهها توسط پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد بررسی و تأیید قرار گرفته بود در دو گروه در نوبت اول مراقبت دوران بارداری جمعآوری گردید. سپس برنامه مداخله آموزشی 2 جلسهای متناسب با سازههای مدل اعتقاد بهداشتی برای گروه آزمون و 2 جلسه آموزشی بر اساس آموزشهای سنتی انجام شد. پس آزمون در آخرین نوبت مراقبت بارداری از دو گروه به عمل آمد و دادهها توسط آزمونهای آماری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: آزمونهای آماری تفاوت معنی داری را بین تحصیلات، تعداد بارداری، سابقه سقط، شغل و میانگین سنی در دو گروه نشان نداد. بعد از مداخله مهمترین راهنمای عمل خارجی گروه آزمون، همسر و گروه کنترل، کارکنان بهداشتی درمانی بود. آزمونهای آماری تفاوت معنیداری را بین دو گروه در خصوص کسب وزن مطلوب در این دوران را نشان میداد. نتیجهگیری: کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی در جهت آموزش تغذیه به منظور افزایش وزن توصیه شده در زنان باردار نتایج موفقی را در مقایسه با آموزشهای سنتی دارد. واژههای کلیدی: شاخص توده بدنی، الگوی اعتقاد بهداشتی، آموزش سنتی، زنان باردار، تغذیه دوران بارداری
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1389/12/24 | انتشار: 1389/12/24