Research code: 340156
Ethics code: IR.MUI.NUREMA.REC.1401.046
Sadeghi F, Farzi S, Momeni-Ghaleghasemi T, Tarrahi M J. Investigating the Impact of a Blended Educational Program Based on Patient Safety Culture on the Professional Behavior of Nurses Working in the Burn Departments of Selected Hospitals in Isfahan City, Iran. J Health Syst Res 2025; 21 (2) :191-197
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1599-fa.html
صادقی فائزه، فرضی صدیقه، مومنی قلعه قاسمی طاهره، طراحی محمد جواد. بررسی تأثیر یک برنامه آموزشی ترکیبی مبتنی بر فرهنگ ایمنی بیمار بر رفتار حرفهای پرستاران شاغل در بخشهای سوختگی بیمارستان منتخب شهر اصفهان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1404; 21 (2) :191-197
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1599-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی و گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشجوی دکتری تخصصی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی و گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- استاد، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (93 مشاهده)
مقدمه: ایجاد فرهنگ مثبت ایمنی بیمار، گامی کلیدی جهت بهبود ایمنی بیمار در محیطهای مراقبتهای بهداشتی میباشد و یکی از عوامل بسیار مهم در فرهنگ ایمنی، رفتار حرفهای پرستاران است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک برنامه آموزشی ترکیبی مبتنی بر فرهنگ ایمنی، بر رفتار حرفهای پرستاران شاغل در بخشهای سوختگی بود.
روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، تأثیر برنامه آموزشی ترکیبی مبتنی بر فرهنگ ایمنی بر رفتار حرفهای 44 نفر از پرستاران شاغل در بخشهای بالینی فعال بیمارستان امام موسی کاظم (ع) شهر اصفهان در سال 1401 که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند، ارزیابی گردید. پس از تکمیل پرسشنامهها، برنامه آموزشی مبتنی بر فرهنگ ایمنی برگزار و مجدد پرسشنامهها دو هفته و دو ماه پس از اتمام برنامه توسط نمونهها تکمیل شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون Repeated measures ANOVA در نرمافزار SPSS و سطح معنیداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین نمره رفتار حرفهای پرستاران شاغل در بخشهای سوختگی بیمارستان امام موسی کاظم (ع) قبل، دو هفته و دو ماه بعد از انجام مداخله به ترتیب 20/16 ± 93/103، 53/13 ± 00/117 و 48/10±68/117 به دست آمد. نتایج آزمون Repeated measures ANOVA نشان داد که میانگین رفتار حرفهای در سه زمان قبل، دو هفته و دو ماه بعد از پایان مداخله تفاوت معنیداری داشت (05/0 > P).
نتیجهگیری: برنامه آموزشی ترکیبی مبتنی بر فرهنگ ایمنی بر نمره رفتار حرفهای پرستاران شاغل در بخشهای سوختگی تأثیر داشت. پیشنهاد میشود این روش به عنوان رویکرد مؤثری برای بهبود رفتار حرفهای پرستاران بخشهای سوختگی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1402/4/20 | پذیرش: 1403/4/20 | انتشار: 1404/4/15