دوره 7، شماره 6 - ( 12-1390 )                   جلد 7 شماره 6 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (997 مشاهده)
مقدمه: سالانه حداقل 5/4 میلیون نفر در دنیا بر اثر استعمال سیگار و بیماری‌های ناشی از مصرف آن جان خود را از دست می‌دهند. الگوی بزنف یکی از الگوهای جامع مطالعه رفتار است. این مطالعه با هدف تبیین وضعیت مصرف سیگار بر اساس سازه‌های الگوی بزنف در بین دانشجویان سیگاری مقیم خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی، تعداد 78 دانشجوی سیگاری به روش گلوله برفی در بهار سال 1390 وارد مطالعه شدند. ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق ساخته‌ای بود که بر اساس سازه‌های الگوی بزنف تهیه شده بود. داده‌ها از طریق آمار توصیفی به کمک آزمون‌های Independent t-test و ANOVA تحلیل شدند. یافته‌ها: هم اتاقی سیگاری (2/46 درصد) و دوستان سیگاری (41 درصد) از مهم‌ترین هنجارهای انتزاعی مصرف سیگار بودند. دسترسی آسان (1/73 درصد)، سهولت مصرف (9/67 درصد) و ارزانی قیمت (8/62 درصد) از مهم‌ترین عوامل قادرساز بودند. در سازه نگرش، 8/30 درصد نگرش منفی، 6/43 درصد نگرش خنثی و 6/25 درصد نگرش مثبت به مصرف سیگار داشتند. نتیجه‌گیری: هنجارهای انتزاعی و عوامل قادرساز از مهم‌ترین عوامل مؤثر در مصرف سیگار می‌باشند. بنابراین باید در برنامه‌های ترک سیگار و پیش‌گیری از آن به اهمیت این عوامل توجه ویژه‌ای مبذول شود. واژه‌های کلیدی: مصرف سیگار، الگوی بزنف، عوامل قادرساز، نگرش، هنجارهای انتزاعی
متن کامل [PDF 227 kb]   (715 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1401/12/13 | انتشار: 1401/12/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.