Kaveh M H, Darabi F, Nazari M, Tabatabaei S H, Sharifirad G. Citizenship in Schools: A Descriptive Study Based on the Theory of Reasoned Action. J Health Syst Res 2012; 8 (5) :857-865
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-439-fa.html
محمد حسین کاوه ، فاطمه دارابی ، مهین نظری ، حمیدرضا طباطبایی ، غلامرضا شریفی راد . شهروندی در مدارس: یک مطالعه توصیفی مبتنی بر نظریه عمل منطقی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (5) :857-865
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-439-fa.html
1- استادیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
2- کارشناسی ارشد، عضو هیأت علمی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
3- کارشناسی ارشد، گروه اپیدمیولوژی، عضو هیأت علمی، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
4- استاد، گروه اموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1249 مشاهده)
مقدمه: امروزه آموزش جامع شهروندی به عنوان راهبردی مهم جهت توانمندسازی جوانان برای بر عهده گرفتن مسؤولیتها و ایفای نقشهای فردی و اجتماعی و همچنین صیانت آنان در مقابل آسیبهای روانی- اجتماعی مورد توجه و تأکید صاحبنظران توسعه اجتماعی قرار دارد. هدف از این مطالعه، سنجش میزان دانش، نگرش، هنجار انتزاعی و قصد رفتاری دانشآموزان در خصوص مهارتها و ویژگیهای شهروندی بود. روشها: از بین دبیرستانهای دختر ناحیه سه شهر شیراز که حداقل سه رشته تحصیلی (علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی) در آنها دایر بود (تعداد =12)، سه مدرسه به طور تصادفی انتخاب شدند. در هر مدرسه یک کلاس از هر رشته به روش تصادفی ساده انتخاب و در مجموع 228 دانشآموز در مطالعه شرکت داده شدند. یک پرسشنامه 62 گویهای، مشتمل بر 15 سؤال چند گزینهای برای آزمون دانش و 34 سؤال با مقیاس لیکرت برای اندازهگیری سازههای نظریه به عنوان دادههای پژوهش استفاده گردید. روایی محتوایی با استفاده از نظرات 7 نفر از متخصصان در رشتههای آموزش بهداشت، جامعهشناسی و علوم اجتماعی، بررسی و پس از ویرایش مورد تأیید آنان قرار گرفت. پایایی ابزار نیز از طریق اجرای مطالعه راهنما (پایلوت) و با استفاده از شیوه بازآزمایی اندازهگیری شد. ضرایب همبستگی سازههای مطالعه شامل دانش (82/0 = r)، نگرش (97/0 = r)، هنجار انتزاعی (94/0 = r) و قصد رفتاری (97/0 = r) تأیید گردید. یافتهها: یافتههای مطالعه نشان داد که سطح دانش (98/1 ± 84/7) و نگرش (44/7 ± 38/75) دانشآموزان نسبتاً پایین بود. همچنین هنجار انتزاعی (33/4 ± 24/23) و قصد رفتاری (03/3 ± 07/18) نسبتاً مطلوب، ولی کمتر از سطح ایدهآل بود. تحلیل روابط بین متغیرهای مطالعه نشان داد که نگرش و دانش (139/0 = r، 037/0 = P)، نگرش و قصد رفتاری (199/0 = r، 0003/0 = P)، هنجار انتزاعی و قصد رفتاری (143/0 = r،031/0 = P) و هنجار انتزاعی و نگرش (174/0 = r، 008/0 008/0 = P) همبستگی قابل توجهی با یکدیگر داشتند. در مقابل بین متغیرهای جمعیتشناختی و سازههای اصلی مطالعه (دانش، نگرش، هنجار انتزاعی و قصد رفتاری) رابطه آماری معنیداری مشاهده نگردید. نتیجهگیری: پایین بودن نمرات نگرش، ضرورت برنامهریزی آموزشی را با در نظر گرفتن ویژگیها و شرایط مخاطبان دلالت مینماید. مطلوب بودن نسبی سطح قصد رفتاری و هنجار انتزاعی در این مطالعه پیشآگهی مطلوبی را برای اثربخشی مداخلات آموزشی مطرح مینماید. در نهایت طراحی و اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر نظریه عمل استدلالی برای آموزش شهروندی در مدارس پیشنهاد میگردد. واژههای کلیدی: شهروندی، مدرسه، نظریه عمل منطقی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/9/25 | انتشار: 1391/9/25