Ali Ramezankhani, Kobra Doostifar, Saeed Moteseddi zarandi, Tayebeh Marashi, Nezhat Shaker, Mahnoush Reisi. Evaluation of knowledge, attitude and protective behaviors of teachers against dust phenomenon based on the health belief model. HSR 2014; 9 (14) :1735-45
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-564-fa.html
علی رمضانخانی ، کبری دوستی فر ، سعید متصدی زرندی ، طیبه مرعشی ، نزهت شاکری ، مهنوش رئیسی . ارزیابی آگاهی، نگرش و رفتار آموزگاران در مورد رفتارهای محافظت کننده در مواجهه با پدیده گرد و غبار بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی. تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (14) :1735-45
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-564-fa.html
1- استاد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- کارشناس ارشد آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
5- استادیار، گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
6- دانشجوی دکتری، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
چکیده: (752 مشاهده)
مقدمه:. پدیده گرد و غبار به دلیل ایجاد آثار نامطلوب بر سلامت یکی از مهم ترین نگرانیهای بهداشتی است؛ این پدیده در اکثر مواقع سال شهر اهواز را با مشکلات جدی مواجه کرده است. معمولاً در هر جامعهای تعداد مدارس در مقایسه با مراکز بهداشتی بیشتر است که به راحتی میتوان از آنها در جهت ایجاد، آموزش و ترویج بهداشت استفاده کرد بنابراین این مطالعه با هدف تعیین آگاهی، نگرش و رفتار آموزگاران در مورد رفتارهای محافظت کننده در مواجهه با پدیده گرد و غبار بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی انجام گرفت. روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی تعداد 200 آموزگار زن مدارس ابتدایی دخترانه شهر اهواز مورد تحقیق قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته چند قسمتی شامل اطلاعات فردی، آگاهی، ادراکات و رفتار بود که روایی و پایایی آن قبل از مطالعه بررسی شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 18 و آزمونهای کای اسکوئر، ضریب همبستگی پیرسون و ANOVA در سطح معنیداری 05/0> P تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش 97/6 ± 76/39 سال بود. میانگین نمره رفتار 45/4 ± 56/33 به دست آمد. میانگین حساسیت درک شده 66/2 ± 2/27، شدت درک شده 19/2 ± 89/28، منافع درک شده 9/2 ± 42/28، موانع درک شده 56/4 ± 18/16 و خودکارآمدی درک شده 34/2 ± 79/12 به دست آمد. نتیجهگیری: طراحی و اجرای برنامههای مختلف آموزشی و مداخلهای در مدارس در ارتقای آگاهی در زمینه رفتارهای محافظت کننده در مقابل ذرات گرد و غبار ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: آموزش بهداشت، آگاهی، نگرش، رفتار محافظت کننده، الگوی اعتقاد بهداشتی، گرد و غبار، آموزگاران
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/11/26 | انتشار: 1392/11/26