Firoozeh Mostafavi, Maryam larijani, Masood Saidi. Survey of education effect on knowledge and attitude of elementary schools principals in Borkhar city in establishment of environment and Health Safety Management system. HSR 2014; 9 (14) :1889-99
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-576-fa.html
فیروزه مصطفوی دارانی ، مریم لاریجانی ، مسعود سعیدی . بررسی میزان تأثیر آموزش بر دانش و نگرش مدیران مدارس ابتدایی شهرستان برخوار در زمینه استقرار سامانه مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست ( Health safety and Environmental Management System). تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (14) :1889-99
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-576-fa.html
1- استادیار، عضو هیأت علمی گروه آموزش سلامت و ارتباطات اجتماعی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه علمی آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد آموزش محیط زیست، مسؤول واحد بهداشت حرفهای، مربی، آموزشگاه بهورزی شبکه بهداشت و درمان شهرستان برخوار، اصفهان، ایران
چکیده: (838 مشاهده)
مقدمه: وجود معضلات بهداشتی و جنبههای خطر ساز و نیز پیامدهای زیست محیطی که روز به روز ذهن کارشناسان و دستاندرکاران سلامت و محیط زیست را به خود مشغول کرده باعث گردید تا دولتها در پی راه چاره بوده و امکانات خود را در راه بهبود وضعیت بهداشتی و زیست محیطی جوامع به کار گیرند. وجود آگاهی و دانش مدیریت سلامت در مسؤولین مهمترین رکن در ارتقا و حفظ بهداشت محیط مدارس و ایمنی دانشآموزان است. هدف این مطالعه تأثیر آموزش بر دانش و نگرش مدیران مدارس ابتدایی در زمینه استقرار سامانه مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست است. روشها: در این مطالعه که از نوع کاربردی و به روش شبه آزمایشی انجام گردید مدیران مدارس ابتدایی به تعداد 46 نفر به عنوان جمعیت مورد مطالعه انتخاب شده و کارگاه آموزشی 2 روزه برای آنها برگزار شد. قبل از اجرای کارگاه آموزشی توسط پرسشنامهمحقق ساخته دانش و نگرش آنان سنجیده شد و پس از اجرای کارگاه آموزشی نیز دانش و نگرش آنها توسط همان پرسشنامهها محاسبه گردید و داده های به دست آمده توسط نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمون t تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: میانگین نمره حاصل در پرسشنامهدانش در سه زمینه بهداشتی ایمنی، سیستمی و محیط زیستی قبل از مداخله آموزشی 45 به دست آمد که پس از انجام مداخله به 82 ارتقا پیدا کرد به عبارت دیگر از سطح ضعیف به سطح خیلی خوب رسید و در زمینه نگرش مدیران نیز میانگین نمره آنها قبل از مداخله در سه زمینه فوق الذکر73 بود که پس از مداخله آموزشی به 81 ارتقا پیدا کرد. به عبارت دیگر از سطح خوب به خیلی خوب رسید. نتیجهگیری: هدف از استقرار سامانه مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست در یک سازمان حفظ سلامتی کارکنان آن سازمان می باشد. مدرسه نیز به عنوان مصداق یک سازمان نیازمند چنین سامانه ای است . به ویژه این نکته که در بردارنده وظیفه خطیر آموزش و پرورش دانش آموزان می باشد. در این پژوهش به وضوح نقش آموزش در ارتقای سطح دانش، نگرش مدیران مدارس ابتدایی در زمینه استقرار سامانه مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست نشان داده شده است. واژههای کلیدی: مداخله آموزشی، دانش، نگرش، مدیر، سامانه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/11/26 | انتشار: 1392/11/26