Ali Ramezankhani, Mahnaz Khalafe Nilsaz, Tahereh Dehdari, Hamid Soori, Elaheh Tavasoli, Mehdi Khezli et al . Effects of an educational intervention based on planned behavior theory in promoting safe behaviors crossing the street in students. HSR 2014; 9 (14) :2000-10
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-577-fa.html
علی رمضان خانی ، مهناز خلفه نیل ساز ، طاهره دهداری ، حمید سوری ، الهه توسلی ، مهدی خزلی و همکاران.. تأثیر آموزش بهداشت بر مبنای نظریه رفتار برنامه ریزی شده در ارتقاء رفتارهای ایمن عبور از خیابان در دانش آموزان. تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (14) :2000-10
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-577-fa.html
1- دکترای آموزش بهداشت، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشجوی دکترای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دکترای آموزش بهداشت، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- دکترای اپیدمیولوژی، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
5- دانشجوی دکترای آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
6- دانشجویی دکترای آموزش بهداشت،دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
7- کارشناس ارشد آموزش بهداشت؛ مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت. دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران.
چکیده: (935 مشاهده)
مقدمه: آسیبهای عابرین پیاده و کودکان یکی از دلایل مهم مرگ و ناتوانی است و پیشگیری از این امر نیازمند راهبردهای آموزشی و اجرای مداخلات جامع میباشد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر مبنای نظریه رفتار برنامهریزی شده در ارتقا رفتارهای ایمن عبور از خیابان دانشآموزان چهارم ابتدایی شهر تهران انجام گردید. روشها: مطالعه به صورت کارآزمایی شاهددار تصادفی بر روی 160 دانشآموز چهارم ابتدایی(80 دختر و80 پسر) که به صورت تصادفی از مدارس منطقه 4 شهر تهران انتخاب شده بودند، در دو گروه آزمون و کنترل انجام شد. بعد از تعیین نیازها در چارچوب نظریه رفتار برنامهریزی شده، مداخله آموزشی طراحی و برای گروه آزمون به اجرا در آمد. 2 ماه پس از اتمام مداخله آموزشی هر دو گروه پیگیری و در نهایت دادهها با استفاده از نرمافزار آماریی SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: در مرحله قبل از مداخله بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک، رفتار و سازههای نظریه رفتار برنامهریزی شده که شامل، قصد رفتاری، توانمندی درک شده، اعتقادات کنترلی، انگیزه پیروی، اعتقادات هنجاری، ارزشیابی پیامد و اعتقادات رفتاری بودند، تفاوت معنیدار وجود نداشت. پس از انجام مداخله، بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر سازههای قصد رفتاری (0001/0P<) ، توانمندی درک شده (0001/0 P<)، اعتقادات کنترلی (0001/0P<) ، انگیزه پیروی (0001/0P<)، اعتقادات هنجاری (0001/0P<)، ارزشیابی پیامد (0001/0P<)، اعتقادات رفتاری (0001/0P<) و رفتارهای ایمن عبور از خیابان (0001/0P<) تفاوت معنیداری مشاهده شد. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که مداخله آموزشی بر مبنای نظریه رفتار برنامهریزی شده میتواند سبب ارتقا رفتارهای ایمن عبور از خیابان دانشآموزان گردد. واژههای کلیدی: آموزش بهداشت، نظریه رفتار برنامهریزی شده، عابرین پیاده، رفتار ایمن، دانشآموزان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/11/26 | انتشار: 1392/11/26