Zahra Ra’aisi, Fereshteh Zamani Alavijeh, Abdolrahim Asadollahi, Sharareh Rostam-Niakan. Impact of Social Skills on Drug Abstinence Self-Efficacy amongst boys Students in Ahwaz City/Iran. HSR 2014; 9 (14) :2019-33
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-579-fa.html
زهرا رئیسی ، فرشته زمانی علویجه ، عبدالرحیم اسدالهی ، شراره رستم نیاکان کلهری . تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودکارآمدی پرهیز از مواد مخدر در نوجوانان پسر دبیرستانهای اهواز. تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (14) :2019-33
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-579-fa.html
1- گروه بهداشت عمومی، مرکز عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
2- پژوهشگر ارشد انیستیتو کیفیت زندگی، دانشگاه دیکین، ملبورن استرالیا (مدرس دانشکده بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز)، اهواز، ایران
3- گروه بهداشت عمومی، مرکز عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، اهواز، ایران
چکیده: (806 مشاهده)
مقدمه: کاهش سن اعتیاد و رشد سریع وابستگی به مواد در افراد زیر 18سال، اولویت آموزش مهارتهای اجتماعی جهت پرهیز از مواد در این گروه را آشکار می سازد. مطالعه حاضر به سنجش تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی برخودکارآمدی پرهیز از مواد مخدر در دانش آموزان پسر شهر اهواز پرداخته است. روشها: این پژوهش نیمه تجربی برروی دانش آموزان پسر پایه اول دو دبیرستان ناحیه 3 شهر اهواز با تخصیص تصادفی در سال تحصیلی 92-91 انجام شد. در هریک از مدارس آزمون و کنترل 60 نفر(جمعاً120نفر) به روش تصادفی انتخاب شدند. مداخله فقط درگروه آزمون، شامل آموزش مهارتهای اجتماعی در پرهیز از مواد مخدر باتلفیق سازه خودکارآمدی بندورا و مبتنی بر یادگیری فعال بود. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله به پرسشنامه های خودکارآمدی پرهیز از مواد مخدر و مهارتهای اجتماعی پاسخ دادند. داده ها با آزمون تی مستقل و زوجی آنالیز گردید. یافتهها: میانگین خودکارآمدی آن پرهیز از مواد مخدر بین پسران دو گروه آزمون وکنترل در پیش آزمون تفاوت معناداری نداشت، اما در پس آزمون بین میانگین های دو گروه تفاوت معناداری مشاهده گردید(05/0P<). مداخله آموزش موجب افزایش قابل توجه و معنادار میانگین نمره مولفه خودکارآمدی در موقعیت اجتماعی از97/2±36/18 به 43/1±73/19 (001/0=P) و خودکارآمدی در موقعیت هیجانی از30/10±83/58 به 98/2±85/63 (001/0=P) شد. نتیجهگیری: مداخله آموزشی در افزایش خودکارآمدی پرهیز از مواد مخدر به ویژه در موقعیت اجتماعی و هیجانی موثر بوده است. لذا آموزش مهارتهای اجتماعی با هدف ارتقا خودکارآمدی پرهیز از مواد مخدر در موقعیت های فوق، می تواند به منزله رهیافت مقابله ای در آموزش نوجوانان مدنظر قرار گیرد. واژههای کلیدی: مهارتهای اجتماعی، خودکارآمدی پرهیز از مواد مخدر، پسران دانشآموز، مداخله آموزشی، اهواز
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/11/26 | انتشار: 1392/11/26