Alireza Roshanfar, Zahra Padash, Samaneh Mokhtari, Zahra Izadikhah. The effectiveness of psychotherapy training based on Frisch's theory on the quality of life of clients in Isfahan. HSR 2014; 9 (14) :2046-55
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-581-fa.html
علیرضا روشنفر ، زهرا پاداش ، سمانه مختاری ، زهرا ایزدی خواه . بررسی اثربخشی آموزش رواندرمانی مبتنی بر نظریه فِریش بر کیفیت زندگی مراجعان شهر اصفهان. تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (14) :2046-55
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-581-fa.html
1- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی،گروه معارف ، اصفهان، ایران.
2- کارشناس ارشد مشاوره خانواده
3- کارشناس ارشد مشاوره
4- استادیار، گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1141 مشاهده)
مقدمه: کیفیت زندگی افراد نقش تعیینکنندهای در رضایت آنان از زندگی ایفا میکند و رضایتمندی از زندگی عامل مؤثری در بهداشت روانی افراد جامعه میباشد. بنابراین شناخت روشها و شیوههای آموزش کارآمد و مؤثری که بتواند در جهت افزایش کیفیت زندگی افراد مؤثر واقع شود گامی مهم و اساسی در ارتقا رضایتمندی و در نتیجه افزایش بهداشت روانی آنان محسوب میگردد. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش رواندرمانی مبتنی بر نظریه فِرِش بر کیفیت زندگی افراد مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بود. روشها: پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بوده، جامعه آماری این پژوهش افراد مراجعه کننده به 3 مراکز مشاوره شهر اصفهان (مرکز مشاوره دولتی دانشگاه صنعتی، مرکز مشاوره بوستان، مرکز مشاوره الفبای زندگی) در سال 1391 بودند. نمونه پژوهش شامل 32 افراد مراجعه کننده بود که از بین افراد در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. مراجعه کنندگان گروه آزمایش، به مدت 8 جلسه در هشت هفته تحت آموزش به شیوه کیفیت زندگی درمانی قرار گرفتند و در پایان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL- BREF) بود. دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخه 18 و روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 05/0
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/11/26 | انتشار: 1392/11/26