Mitra Moodi, Ensiyeh Norozi, Mohsen Rezaeian, Firoozeh Mostafavi, Gholamreza Sharifirad. Comparing the Effectiveness of Three Educational Interventions based on Health Belief Model on Mammography Screening Behaviors in Women above 40 Years in Isfahan, Iran. J Health Syst Res 2013; 9 (4) :385-394
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-623-fa.html
میترا مودی ، انسیه نوروزی ، محسن رضائیان ، فیروزه مصطفوی ، غلامرضا شریفی راد . مقایسه تأثیر سه روش مداخله آموزشی بر اساس مدل باور بهداشتی بر انجام رفتار غربالگری ماموگرافی در زنان بالای 40 سال شهر اصفهان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (4) :385-394
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-623-fa.html
1- استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- دانشجوی دکتری، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- استاد، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی رفسنجان، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، کرمان، ایران
4- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
5- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1291 مشاهده)
مقدمه: سرطان پستان شایعترین سرطان برای زنان در سراسر دنیا به شمار میرود که در صورت تشخیص در مراحل اولیه، قابل کنترل میباشد. ماموگرافی دقیقترین روش برای تشخیص زودرس سرطان پستان است. مطالعه حاضر به بررسی و مقایسه اثربخشی سه روش مختلف آموزشی بر میزان آگاهی و باورهای بهداشتی زنان بالای 40 سال شهر اصفهان نسبت به انجام رفتار غربالگری ماموگرافی پرداخت. روشها: پژوهش حاضر از نوع مطالعهای و تجربی بود که به صورت مبتنی بر جمعیت در میان 96 نفر از زنان بالای 40 سال شهر اصفهان انجام شد. این زنان به طور تصادفی در 3 گروه مداخله آموزشی (آموزش گروهی همراه با کتاب، آموزش گروهی و ارسال پستی کتاب) قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای شامل سه بخش مشخصات فردی، سؤالات آگاهی و سؤالات مربوط به سازههای مدل اعتقاد بهداشتی (بر اساس پرسشنامه مدل اعتقاد بهداشتی Champion) میشد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 18 و از طریق آمار توصیفی و تحلیلی 2c، ANOVA و Paired t در سطح معنیداری 05/0 = α مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنیداری در میانگین نمرات آگاهی و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی بین سه گروه مورد مطالعه وجود نداشت؛ در حالی که سه ماه بعد از مداخله اختلاف معنیداری در میانگین نمرات آگاهی و سازههای مدل بین سه گروه مورد مطالعه مشاهده شد. همچنین آزمونهای آماری اختلاف معنیداری بین میانگین نمرات آگاهی و اغلب سازههای مدل اعتقاد بهداشتی در هر یک از گروههای مورد مطالعه، قبل و سه ماه بعد از مداخله نشان دادند (001/0 £ P). نتیجهگیری: در میان روشهای مورد بررسی در این مطالعه، آموزش گروهی توأم با کتاب نسبت به دو روش دیگر تأثیر بیشتری بر افزایش آگاهی، حساسیت، شدت درک شده و منافع درک شده ماموگرافی و نیز کاهش موانع درک شده ماموگرافی داشت. این مسأله لزوم توجه به طراحی برنامههای آموزشی ترکیبی را میرساند. واژههای کلیدی: مداخله آموزشی، مدل باور بهداشتی، ماموگرافی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/4/24 | انتشار: 1392/4/24