دوره 9، شماره 9 - ( 8-1392 )                   جلد 9 شماره 9 صفحات 1021-1014 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، دکترا آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (1324 مشاهده)
مقدمه: یکی از پیامدهای صنعتی شدن زندگی ، کاهش فعالیت بدنی در بین افراد است که یکی از مهمترین مشکلات جامعه امروزی می‌باشد؛ لذا در این پژوهش،آگاهی و سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده شامل نگرش، قصد رفتاری، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده در خصوص فعالیت بدنی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور نائین در سال 1391 بررسی شده است. روش‌ها: در این مطالعه مقطعی 130 نفر از دانشجویان دختر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه با روایی و پایایی قابل قبول، شامل سه بخش اطلاعات جمعیتی، آگاهی و سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده، استفاده گردید . تجزیه و تحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزار 18 SPSS و آزمون‌های آماری مرتبط انجام شد. یافته‌ها: در این مطالعه130 دختر با میانگین سنی8/2±22 شرکت کرده بودند. میانگین نمرات آگاهی، نگرش، قصد، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده به ترتیب 6/14±74، 2/14± 1/81، 3/25± 3/52، 9/23±3/60 و3/ 13±1/48 بود. ارتباط معناداری بین قصد انجام فعالیت‌بدنی با آگاهی (011/0=P)، نگرش (000/0=P)، هنجارهای انتزاعی (000/0=P) و کنترل رفتاری درک شده (019/0=P)  وجود داشت.    نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که قصد انجام فعالیت بدنی با سازه‌های نگرش و هنجارهای انتزاعی ارتباط معناداری دارد بنابراین می توان با برگزاری جلسات آموزشی مبتنی بر تغییر نگرش مثل جلسات بحث گروهی و همچنین برگزاری جلسات آموزشی برای افراد تاثیرگذار بر فرد مثل خانواده، دوستان، همکلاسی‌ها و ..ارتقا فعالیت‌بدنی در بین دانشجویان دختر باشیم. کلید واژه: فعالیت‌بدنی، تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده، دانشجویان  
متن کامل [PDF 228 kb]   (632 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/8/24 | انتشار: 1392/8/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.