Maryam Amidi Mazaheri, Mojtaba Karbasi, Mohamad Shahram Ehteshami. The use of mobile phone features among Students in Isfahan University of Medical Sciences. J Health Syst Res 2014; 10 (2) :276-285
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-701-fa.html
مریم عمیدی مظاهری ، مجتبی کرباسی ، محمدشهرام محتشمی . استفاده از امکانات جانبی فن آوری تلفن همراه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1393; 10 (2) :276-285
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-701-fa.html
1- استادیار، آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- مربی، زبان انگلیسی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- کارشناس مسؤول بهداشت محیط، مرکز بهداشت شماره 1، اصفهان، ایران
چکیده: (1188 مشاهده)
مقدمه: بررسی رشد و گسترش تلفن همراه، حاکی از آن است که تاکنون هیچ فناوری در طول تاریخ بشر به شدت تلفن همراه فراگیر نشده است. از طرفی تلفن همراه، به مثابه عصاره فناوریهای جهان روز، امکانات مختلفی را در خود گرد آورده است. مطالعه حاضر به استفاده از امکانات جانبی تلفن همراه در دانشجویان به عنوان مهمترین و بزرگترین گروه استفاده کننده از خدمات و امکانات تلفن همراه پرداخته است.روشها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی مقطعی در 1300 نفر دانشجویان از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 91-1390 انجام شد. اطلاعات با پرسشنامه دو قسمتی به روش خود ایفا جمعآوری شد. قسمت اول پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک شامل سن، جنس، وضعیت تأهل، مقطع تحصیلی و قسمت دوم شامل اطلاعات مربوط به امکانات جانبی تلفن همراه بود. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزارSPSS نسخه 18 و روشهای آماری توصیفی و استنباطی صورت گرفت.یافتهها: دختران به طور معنیداری بیش از پسران از سرویس پیام کوتاه و نرمافزارهای آموزشی نظیر لغتنامه استفاده میکردند در حالی که پسران بیش از دختران از تلفن همراه جهت ورود به اینترنت استفاده میکردند. میانگین کلی استفاده از امکانات جانبی تلفن همراه در پسران به طور معنیداری بالاتر از دختران بود همچنین پسران بیش از دختران گوشی تلفن همراه خود را تعویض کرده بودند (001/0 P≤). بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی امکانات به پنج گروه استفاده چند رسانهای، استفاده نرمافزاری، استفاده ابزاری، استفاده در جهت یادآوری، استفاده در جهت وقت شناسی تقسیم شدند که این پنج گروه بر روی هم درصد زیادی از واریانس دادهها (7/52%) را تبیین میکرد.نتیجهگیری: از میان قابلیتهای تلفن همراه سرویس پیام کوتاه، ساعت زنگدار، آگاهی از ساعت، استفاده از نرمافزارهای آموزشی نظیر لغتنامه، دفترچه تلفن و حافظه جانبی بیشتر مورد استفاده دانشجویان قرار میگیرد و بیشترین میزان استفاده دانشجویان از گروه قابلیتهای چند رسانهای یا دیداری شنیداری تلفن همراه است. میتوان از تلفن همراه به عنوان ابزاری سودمند در جهت آموزش و اطلاعرسانی دانشجویان استفاده نمود.واژههای کلیدی: تلفن همراه، امکانات جانبی، تحلیل عاملی اکتشافی، دانشجویان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1393/3/25 | انتشار: 1393/3/25