Mostafavi F, Salahshouri S, Jiba M, Harooni J, Salahshouri A. The effect of educational intervention on knowledge and attitude of students in Izeh about cardiovascular disease: Application of the Health Belief Model. J Health Syst Res 2015; 11 (2) :239-249
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-786-fa.html
فیروزه مصطفوی ، سارا سلحشوری ، مصطفی جیبا ، جواد هارونی ، آرش سلحشوری . تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دانشآموزان شهر ایذه در مورد بیماریهای قلب و عروق: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1394; 11 (2) :239-249
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-786-fa.html
1- استادیار، سلامت اجتماعی، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشجوی ارشد روان شناس بالینی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز،ایران
3- کارشناس ارشد آموزش بهداشت، گروه بهداشت عمومی و مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
4- دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت،کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، تهران،ایران
5- دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، کارشناس ستاد گسترش شبکه، مرکز بهداشت ایذه، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران
چکیده: (1260 مشاهده)
مقدمه: بررسیهای موجود حاکی از این هستند که اغلب رفتارهای بهداشتی و غیر بهداشتی افراد در سنین نوجوانی شکل گرفته و تداوم مییابد و آموزشپذیری از خصیصه این سنین است. بنابراین سرمایهگذاری در امر سلامت و آموزش جوانان درجهت پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی، امری زیر بنایی تلقی میشود. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش بر اساس سازههای مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی و نگرش دانشآموزان در مورد بیماریهای قلبی عروقی صورت گرفت.روشها: در این مطالعه نیمهتجربی(Quasi- Experimental) از نوع قبل و بعد، از میان کل دانشآموزان دبیرستانی ساکن شهر ایذه 196 نفر (79 دختر و 117 پسر) به شیوه نمونهبرداری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه خودساخته بر اساس اهداف تهیه و پس از تأیید روایی و پایایی آن در دو مرحله قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزر SPSS20 ،آمار توصیفی و آزمونهای آماری t زوجی، همبستگی پیرسون و اسپیرمن در سطح 05/0= α تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: میانگین نمره آگاهی دانشآموزان در زمینه عوامل خطرساز بیماریهای قلب و عروق قبل از آموزش 18/4±95/12 بود که بعد از آموزش به 48/4±85/23 افزایش یافت (001/0>p). میانگین نمره نگرش نیز بعد از آموزش از 21/9±10/68 به 27/8±44/82 افزایش یافت (001/0>p). میانگین نمره کلیه سازههای مدل (حساسیت درک شده،شدت درک شده، منافع و موانع درک شده،خودکارآمدی درک شده و راهنمای عمل) در قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معنیداری داشت (001/0>p).نتیجهگیری: نتایج این مطالعه اثربخشی مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی را در جهت ارتقای سطح آگاهی و تأثیر بر سازه های حساسیت، شدت، منافع درک شده، موانع و خود کارآمدی درک شده و راهنمای عمل دانش آموزان در رابطه با بیماریهای قلبی و روشهای پیشگیری از آن را تأیید مینماید، لذا جهت ارتقای رفتارهای محافظتکننده در برابر بیماریهای قلبی عروقی و در نهایت پیشگیری از ابتلا به این بیماریها در سنین بالاتر، به کارگیری برنامهی آموزشی بر اساس این مدل به عنوان یک اولویت آموزشی در مدارس میبایست مورد توجه مسؤولین و مدیران بهداشتی و آموزشی کشور قرار گیرد. واژههای کلیدی: آگاهی، نگرش، آموزش، بیماریهای قلب و عروق، مدل اعتقاد بهداشتی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1394/3/25 | انتشار: 1394/3/25