دوره 11، شماره 4 - ( 10-1394 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 746-741 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi Z, Sohrabi N, Hashemzadeh M, Mehran A, Mirmohammadaliei M. An Evaluation of the Effect of Electronic Education on Breastfeeding Knowledge in the Postpartum Period. J Health Syst Res 2016; 11 (4) :741-746
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-813-fa.html
زهرا سهرابی ، نسرین سهرابی ، مژگان هاشم‌زاده ، عباس مهران ، ماندانا میرمحمد علی ئی . بررسی تأثیر بسته آموزش الکترونیک بر آگاهی شیردهی مادران در دوره پس از زایمان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1394; 11 (4) :741-746

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-813-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشجوی دکتری، گروه ژنتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- مربی، گروه بهداشت مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- مربی، گروه آمار زیستی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1170 مشاهده)
مقدمه: فواید شناخته شده تغذیه با شیر مادر باعث شده است که سیاست‌های بهداشتی بر پایه ترویج تغذیه با شیر مادر بنا نهاده شود و به نظر می‌رسد که یکی از راه‌های مناسب ترویج شیردهی، ارتقای آگاهی از طریق آموزش الکترونیک باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر بسته آموزش الکترونیک بر آگاهی نسبت به شیردهی در مادران انجام شد.روش‌ها: این مطالعه به شیوه نیمه تجربی سه گروهی و یک سو کور بر روی 300 زن نخست‌زا در دوره پس از زایمان در بیمارستان‌های زنان شهر ساوه در سال 1390 به روش نمونه‌گیری ساده صورت گرفت. یک گروه بسته آموزش الکترونیک به همراه آموزش چهره به چهره (گروه اول)، گروه دوم بسته آموزش الکترونیک به تنهایی (گروه دوم) و گروه شاهد تنها مراقبت‌های معمول (گروه سوم) را دریافت کردند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک و پرسش‌نامه شیردهی محقق ساخته (20 سؤالی) بود که در دو مرحله بلافاصله و سه ماه بعد از زایمان تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شد.یافته‌ها: بر اساس نتایج آزمون آنالیز One way ANOVA، نمره آگاهی قبل از مداخله در هر سه گروه آموزشی تفاوت آماری معنی‌داری نداشت (127/0 = P)؛ در حالی که 3 ماه بعد از مداخله، تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده شد (001/0 > P)، اما نمره آگاهی در گروه آموزش الکترونیک همراه آموزش چهره به چهره از نظر آماری با سایر گروه‌ها تفاوت معنی‌داری را نشان داد (001/0 > P).نتیجه‌گیری: آموزش الکترونیک همراه با آموزش چهره به چهره با افزایش آگاهی نسبت به شیردهی در ماه سوم پس از زایمان همراه بوده است.
متن کامل [PDF 826 kb]   (478 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1394/10/25 | انتشار: 1394/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb