1- دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
2- کارشناس ارشد، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
3- دانشجوی دکتری، گروه اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
4- کارشناس، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و علوم تربیتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
چکیده: (1898 مشاهده)
مقدمه: امروزه سواد سلامت چالشی برای تأمین کنندگان مراقبت بهداشتی- درمانی و سیستمهای سلامت میباشد و باید در تمام بخشهای سلامت مورد توجه قرار گیرد. مطالعه حاضر ارتباط سواد سلامت را با وضعیت سلامت کارکنان اداری دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1394 بررسی کرد.روشها: این مطالعه از نوع مقطعی- تحلیلی بود. کارکنان اداری دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامهای مشتمل بر سه بخش اطلاعات فردی، وضعیت سلامت و سنجش عملکردی سواد بزرگسالان (Health literacy for Iranian adults یا HELIA) صورت گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: سواد سلامت کلیه کارکنان (186 نفر) اداری خوب و متوسط به دست آمد. 81 نفر از کارکنان (8/44 درصد)، وضعیت سلامت خود را متوسط گزارش کردند. ارتباط آماری معنیداری بین وضعیت سلامت با تأهل (03/0 = P) و وضعیت اقتصادی (001/0 > P) و نیز بین سواد سلامت با تحصیلات (034/0 = P) و وضعیت بیمه (044/0 = P) مشاهده شد. بین سواد سلامت و وضعیت سلامت ارتباط معنیداری مشاهده نگردید.نتیجهگیری: سواد سلامت کلیه کارکنان اداری با توجه به نتایج، خوب و متوسط به دست آمد و مهمترین عوامل مرتبط در امر سواد سلامت، داشتن تحصیلات و بیمه بود. از اینرو، توجه به این متغیرها در ارتقای سطح سواد سلامت کارکنان اداری میتواند نقش بسزایی داشته باشد. پیشنهاد میشود که سیستم بهداشت و درمان با برنامهریزیهای آموزشی به حفظ سواد سلامت و نیز ارتقای آن در کارکنان اداری توجه ویژهای نماید تا در نهایت موجب ارتقای سلامت عمومی و بهبود کیفیت خدمات آنها گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1395/7/24 | انتشار: 1395/7/24