دوره 13، شماره 1 - ( 1-1396 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 64-58 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahmasebi-Soulegani K, Amani R, Nazari Z, Ahmadi K, Nematpour S. Relationship between Zinc Serum Level and Cognitive Function and Educational Status in Female Students of Art Schools in Izeh, Iran. J Health Syst Res 2017; 13 (1) :58-64
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-918-fa.html
کبری طهماسبی سولگانی ، رضا امانی ، زهرا نظری ، کامبیز احمدی ، سرور نعمت‌پور . بررسی سطح سرمی عنصر روی و رابطه آن با کارکرد شناختی و تحصیلی در دانش‌آموزان دختر هنرستان‌های شهرستان ایذه. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1396; 13 (1) :58-64

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-918-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه تغذیه، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
2- استاد، مرکز تحقیقات دیابت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز و گروه تغذیه بالینی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- مربی، گروه سم‌شناسی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
4- دانشیار، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
5- مربی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
چکیده:   (1490 مشاهده)
مقدمه: تغذیه یکی از مهم‌ترین عوامل محیطی تأثیرگذار بر کارکرد شناختی محسوب می‌شود. روی از عناصر ریزمغذی است که کمبود آن در ابتدای زندگی عوارض جبران‌ناپذیر و در مراحل بعدی رشد، عوارض شناختی قابل برگشتی بر جای می‌گذارد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی سطح سرمی عنصر روی و ارتباط آن با کارکرد شناختی و تحصیلی دانش‌آموزان دختر هنرستانی بود.روش‌ها: در این پژوهش مقطعی، 100 دانش‌آموز دختر هنرستانی انتخاب و سطح سرمی عنصر روی با استفاده از روش جذب اتمی اندازه‌گیری شد. کارکرد شناختی شامل بهره هوشی، حافظه و تمرکز با استفاده از آزمون‌های بهره هوشی Raven، آزمون حافظه Wechsler (Wechsler Memory Scale یا WMS) و آزمون‌های خط‌زنی (آزمون دقت Bonardel و خط‌زنی حروف) مورد بررسی قرار گرفت. وضعیت تحصیلی نیز با استفاده از معدل تحصیلی موجود در پرونده تحصیلی محاسبه گردید. از رگرسیون تعمیم یافته (Generalized linear model یا GLM) برای بررسی تأثیر سطح سرمی عنصر روی بر تغییرات میزان نمرات آزمون‌های بهره هوشی، حافظه، تمرکز و کارکرد تحصیلی استفاده شد.یافته‌ها: میانگین سطح سرمی عنصر روی، 00/31 ± 51/105 میکروگرم بر دسی‌لیتر بود. میانگین نمرات آزمون‌های بهره هوشی Raven، WMS، دقت Bonardel، خط‌زنی حروف و معدل تحصیلی به ترتیب 80/11 ± 44/91، 2/11 ± 6/84، 6/0 ± 0/46، 20/5 ± 84/44 و 80/1 ± 51/14 به دست آمد. بین سطح سرمی عنصر روی و آزمون‌های بهره هوشی Raven، WMS، خط‌زنی حروف و حذف عدد رابطه معنی‌داری وجود داشت (050/0 > P)، اما بین سطح سرمی روی و معدل تحصیلی ارتباطی مشاهده نشد.نتیجه‌گیری: بین کارکرد شناختی از جمله بهره هوشی، حافظه و تمرکز با سطح سرمی عنصر روی رابطه وجود دارد. لازم است نسبت به آموزش مصرف مواد غذایی حاوی این عنصر جهت پیشرفت تحصیلی توجه شود.
متن کامل [PDF 579 kb]   (459 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1399/10/21 | انتشار: 1399/10/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb