دوره 14، شماره 3: 1397 (شماره در حال تکمیل):291-298

عنوان: واکاوی پدیدار شناسانه علل اعتیاد به شبکه‎های اجتماعی در دانش‎آموزان دبیرستانی شهر تهران

لیلا ترابیان, فریده عامری, زهره خسروی, شکوه السادات بنی جمالی

DOI: 10.22122/jhsr.v14i3.3393

چکیده


-

مقدمه: استفاده گسترده و کنترل‎ نشده از فضای مجازی، منجر به وابستگی و بروز مشکلات برای برخی از کاربران شده‎ است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی علل اعتیاد به شبکه‎های اجتماعی در نوجوانان بود.

روشها: این مطالعه با بهره‎گیری از روش نظریه زمینه‌ای انجام شد. داده‎ها به کمک مصاحبه نیمه‎ ساختار یافته با 39 دانش‎آموز دبیرستانی (14 پسر و 25 دختر) جمع‎آوری گردید. داده‎ها با استفاده از روش Strauss و Corbin مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود.

یافتهها: یافته‎ها متشکل از 4 مقوله اصلی (عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و ویژگی‌های فضای مجازی) و 17 مفهوم اولیه (ارتباط با دیگران، احساس تنهایی، اجتناب از مشکلات، کاهش احساسات منفی، ویژگی‌های شخصیت، باورهای منفی، اختلالات روان‌شناختی، نقص در مهارت‌های زندگی، تفریح و سرگرمی، سبک فرزندپروری مستبدانه، غفلت، نقش همسالان، آسیب‌های اجتماعی، جذابیت، دسترسی آسان، گمنامی و انتقال سریع اطلاعات) بود.

نتیجه‌گیری: در کنار عوامل فردی، عوامل خانوادگی و اجتماعی نیز نقش مهمی در اعتیاد نوجوانان به شبکه‎های مجازی دارد. بنابراین، لازم است که روان‌شناسان تدابیر درمانی جامعی را اتخاذ نمایند تا علاوه بر درمان‎های فردی، بر اصلاح و بازسازی روابط درون خانواده متمرکز شوند.


واژگان کلیدی


پژوهش کیفی؛ رفتار اعتیادآور؛ شبکه‎های اجتماعی؛ دانش‎آموزان

تمام متن:

PDF

مراجع


Young KS. Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychol Behav 1998; 1(3): 237-44.

Widyanto L, McMurran M. The psychometric properties of the internet addiction test. Cyberpsychol Behav 2004; 7(4): 443-50.

Akar F. Purposes, causes and consequences of excessive internet use among Turkish adolescents. Eurasian Journal of Educational Research 2015; 60: 35-56.

Kaess M, Durkee T, Brunner R, Carli V, Parzer P, Wasserman C, et al. Pathological internet use among European adolescents: Psychopathology and self-destructive behaviours. Eur Child Adolesc Psychiatry 2014; 23(11): 1093-102.

Azher M, Khan RB, Salim M, Bilal M, Hussain A, Haseeb M. The relationship between internet addiction and anxiety among students of University of Sargodha. Int J Humanit Soc Sci 2014; 4(1): 35-56.

Akin A, Iskender M. Internet addiction and depression, anxiety and stress. International Online Journal of Educational Sciences 2011; 3(1): 138-48.

Livsey BK. Self-concept and online social networking in young adolescents: Implications for school counselors [MSc Thesis]. Austin, TX: The University of Texas at Austin; 2013.

Doornwaard SM, van den Eijnden RJ, Baams L, Vanwesenbeeck I, ter Bogt TF. Lower psychological well-being and excessive sexual interest predict symptoms of compulsive use of sexually explicit internet material among adolescent boys. J Youth Adolesc 2016; 45(1): 73-84.

Craig RJ. The role of personality in understanding substance abuse. Alcohol Treat Q 1995; 13(1): 17-27.

Zadra S, Bischof G, Besser B, Bischof A, Meyer C, John U, et al. The association between Internet addiction and personality disorders in a general population-based sample. J Behav Addict 2016; 5(4): 691-9.

Schimmenti A, Passanisi A, Gervasi AM, Manzella S, Fama FI. Insecure attachment attitudes in the onset of problematic Internet use among late adolescents. Child Psychiatry Hum Dev 2014; 45(5): 588-95.

Kardefelt-Winther D. A conceptual and methodological critique of internet addiction research: Towards a model of compensatory internet use. Comput Human Behav 2014; 31: 351-4.

Young KS, de Abreu CN. Internet Addiction: A Handbook and guide to evaluation and treatment. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons; 2010.

Isfahani NN. The predictive role of the family internal factors in tendency of the adolescent girls to Internet addiction. J Educ Manag 2013; 3: 390-3.

Tserkovnikova NG, Shchipanova DY, Uskova BA, Puzyrev VV, Fedotovskih O. Psychological aspects of internet addiction of teenagers. Int J Environ Sci Educ 2016; 11(16): 8846-57.

Yen JY, Yen CF, Chen CS, Wang PW, Chang YH, Ko CH. Social anxiety in online and real-life interaction and their associated factors. Cyberpsychol Behav Soc Netw 2012; 15(1): 7-12.

Gholamian B, Shahnazi H, Hassanzadeh A. The prevalence of internet addiction and its association with depression, anxiety, and stress, among high-school students. Int J Pediatr 2017; 5(4): 4763-70.

Ritchie J, Lewis J. Qualitative research practice: A guide for social science students and researchers. Thousand Oaks, CA: SAGE; 2003.

Tracy SJ. Qualitative research methods: Collecting evidence, crafting analysis, communicating impact. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons; 2012.

Kooraki M, Yazdkhasti F, Ebrahimi A, Oreizi HR. Effectiveness of psychodrama in improving social skills and reducing internet addiction in female students. Iran J Psychiatry Clin Psychol 2012; 17(4): 279-88.

Floros G, Siomos K. The relationship between optimal parenting, Internet addiction and motives for social networking in adolescence. Psychiatry Res 2013; 209(3): 529-34.

Pervushin N. Internet as a new space for life: Phenomenological view. Procedia Soc Behav Sci 2015; 190: 227-33.

Azizi A, Esmaeli S, Esmaeli M, Peyda N. Internet addiction in adolescents with HEXACO personality trait- a correlational study. Journal of Nursing Education 2015; 4(2): 68-77. [In Persian].

Ozturk C, Bektas M, Ayar D, Ozguven OB, Yagci D. Association of personality traits and risk of internet addiction in adolescents. Asian Nurs Res (Korean Soc Nurs Sci) 2015; 9(2): 120-4.

Kuss DJ, Griffiths MD. Online social networking and addiction-a review of the psychological literature. Int J Environ Res Public Health 2011; 8(9): 3528-52.

Chak K, Leung L. Shyness and locus of control as predictors of internet addiction and internet use. Cyberpsychol Behav 2004; 7(5): 559-70.

Zamani B, Abedini Y. Structural model of effect of parenting styles and computer games addiction on academic achievement in male students. New Educational Approaches 2013; 8(2): 133-56. [In Persian].

Musa MA, Vahedi M. Study of the relationship between internet addiction and anxiety: Determination of the extent of internet addiction and anxiety among Iranian students. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences 2014; 4(2): 201-9. [In Persian].

Mai Y, Hu J, Yan Z, Zhen S, Wang S, Zhang W. Structure and function of maladaptive cognitions in Pathological Internet Use among Chinese adolescents. Comput Human Behav 2012; 28(6): 2376-86.

Tang J, Yu Y, Du Y, Ma Y, Zhang D, Wang J. Prevalence of internet addiction and its association with stressful life events and psychological symptoms among adolescent internet users. Addict Behav 2014; 39(3): 744-7.




DOI: http://dx.doi.org/10.22122/jhsr.v14i3.3393

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.