دوره 14، شماره 3: 1397 (شماره در حال تکمیل):321-327

خودکارامدی در انجام فعالیت بدنی دانش‌آموزان مقطع متوسطه یک شهرستان فلاورجان

باقر احمدی, فاطمه بستامی, زهرا توکلی, فیروزه مصطفوی

DOI: 10.22122/jhsr.v14i3.3485

چکیده


مقدمه: فعالیت بدنی یکی از عوامل مهم حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت خودکارامدی و فعالیت بدنی دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 96-1395 انجام گرفت.

روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود و بر روی 254 دانش‌آموز پسر مقطع متوسطه اول انجام شد. نمونه‌ها با روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و اطلاعات آن‌ها به وسیله پرسش‌نامه استاندارد بین‌المللی فعالیت بدنی (International physical Activity Questionnaire یا IPAQ) و پرسش‌نامه خودکارامدی فعالیت بدنی جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Independent t، همبستگی Pearson، One-way ANOVA و Linear regression در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0 > P به عنوان سطح معنی‌داری داده‌ها در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: میانگین نمره فعالیت بدنی دانش‌آموزان، 37/2087 ± 36/2630 مت بر کالری در دقیقه به دست آمد. 2/10 درصد دانش‌آموزان فعالیت بدنی شدید، 3/52 درصد فعالیت بدنی متوسط و 5/37 درصد فعالیت بدنی ضعیف داشتند. میانگین نمره خودکارامدی، 14/18 ± 26/57 بود. همچنین، ارتباط معنی‌داری بین خودکارامدی و فعالیت بدنی مشاهده گردید (001/0 > P، 24/0 = r). خودکارامدی و تحصیلات مادر، فعالیت بدنی را به میزان 36/0 درصد پیشگویی کرد.

نتیجه‌گیری: خودکارامدی فعالیت بدنی در تحقیق حاضر، متوسط گزارش گردید. با توجه به این که درک خودکارامد بودن در مورد فعالیت بدنی به عنوان یک عامل درونی بر روی انجام آن تأثیر می‌گذارد، توصیه می‌شود با استفاده از استراتژی‌های خودکارامدی، فعالیت بدنی در دانش‌آموزان ارتقا یابد.


واژگان کلیدی


فعالیت بدنی؛ خودکارامدی؛ دانش‌آموزان

تمام متن:

PDF

مراجع


Gharlipour Gharghani Z, Sayarpour SM, Moeini B. Associated factors with regular physical activity among emergency medical personnel in Hamadan: Applying Health Belief Model. J Health Syst Res 2011; 7(6): 710-7. [In Persian].

Internatinal Physical Activity Questionnarie. Guidelines for Data Processing and Analysis of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) [Online]. [cited 2005]; Available from: URL:

file:///C:/Users/Hamid%20Computer%20Group/Desktop/GuidelinesforDataProcessingandAnalysisoftheInternationalPhysicalActivityQuestionnaireIPAQShortandLongForms.pdf

Hazavehei SM, Asadi Z, Hassanzadeh A, Shekarchizadeh P. Comparing the Effect of Two Methods of Presenting Physical Education? Course on the Attitudes and Practices of Female Students towards Regular Physical Activity in Isfahan University of Medical Sciences. Iran J Med Educ 2008; 8(1): 121-31. [In Persian].

Solhi M, Zinatmotlagh F, Karimzade Shirazi K, Taghdisi MH, Jalilian F. Designing and implementing educational program to promote physical activity among students: An application of the theory of planned behavior. Ofogh-E-Danesh 2012; 18(1): 45-52. [In Persian].

Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY: Macmillan Publishers; 1997.

Mostafavi F, Salahshouri S, Jiba M, Harooni J, Salahshouri A. The effect of educational intervention on knowledge and attitude of students in Izeh about cardiovascular disease: Application of the health belief model. J Health Syst Res 2015; 11(2): 239-49. [In Persian].

Tranmer M, Elliot M. Multiple linear regression," the cathie marsh centre for census and survey research (CCSR) [Online]. [cited 2008]; Available from: URL:

https://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=451144

Ziaee V, Kelishadi R, Ardalan G, Gheiratmand R, Majdzadeh SR, Monazzam MM. Physical Activity in Iranian students CASPIAN Study. Iran J Pediatr 2006; 16(2): 157-64. [In Persian].

BashiriMoosavi F, Farmanbar R, Taghdisi M, AtrkarRoshan Z. Level of physical activity among girl high school students in Tarom county and relevant factors. Iran J Health Educ Health Promot 2015; 3(2): 133-40. [In Persian].

Moqadam M, Mehdizadeh S, Pakpour V, Heidari Khayat N, Afshinjoo M. Obesity and its relationship with physical activity among female adolescents in west of Tehran. Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal 2013; 3(1): 46-55. [In Persian].

Haase A, Steptoe A, Sallis JF, Wardle J. Leisure-time physical activity in university students from 23 countries: Associations with health beliefs, risk awareness, and national economic development. Prev Med 2004; 39(1): 182-90.

Mirghafourvand M, Baheiraei A, Nedjat S, Mohammadi E, Charandabi SM, Majdzadeh R. A population-based study of health-promoting behaviors and their predictors in Iranian women of reproductive age. Health Promot Int 2015; 30(3): 586-94.

McNeill LH, Kreuter MW, Subramanian SV. Social environment and physical activity: A review of concepts and evidence. Soc Sci Med 2006; 63(4): 1011-22.

Sallis JF. Age-related decline in physical activity: A synthesis of human and animal studies. Med Sci Sports Exerc 2000; 32(9): 1598-600.

Sallis JF, McKenzie TL, Alcaraz JE, Kolody B, Faucette N, Hovell MF. The effects of a 2-year physical education program (SPARK) on physical activity and fitness in elementary school students. Sports, Play and Active Recreation for Kids. Am J Public Health 1997; 87(8): 1328-34.

Peters JC, Wyatt HR, Donahoo WT, Hill JO. From instinct to intellect: The challenge of maintaining healthy weight in the modern world. Obes Rev 2002; 3(2): 69-74.

Navalpotro L, Regidor E, Ortega P, Martinez D, Villanueva R, Astasio P. Area-based socioeconomic environment, obesity risk behaviours, area facilities and childhood overweight and obesity: Socioeconomic environment and childhood overweight. Prev Med 2012; 55(2): 102-7.

Allison KR, Dwyer JJ, Makin S. Self-efficacy and participation in vigorous physical activity by high school students. Health Educ Behav 1999; 26(1): 12-24.

Rovniak LS, Anderson ES, Winett RA, Stephens RS. Social cognitive determinants of physical activity in young adults:

A prospective structural equation analysis. Ann Behav Med 2002; 24(2): 149-56.

Wallace LS, Buckworth J, Kirby TE, Sherman WM. Characteristics of exercise behavior among college students: Application of social cognitive theory to predicting stage of change. Prev Med 2000; 31(5): 494-505.

Pirasteh A, Hidarnia A, Asghari A, Faghihzadeh S, Ghofranipour F. Development and validation of psychosocial determinants measures of physical activity among Iranian adolescent girls. BMC Public Health 2008; 8: 150.

McAuley E, Blissmer B. Self-efficacy determinants and consequences of physical activity. Exerc Sport Sci Rev 2000; 28(2): 85-8.

Mohamadian H, Eftekhar Ardebili H, Kordzanganeh J. Factors affecting physical activity in female high school students: A study based on the health promotion model using path analysis approach. Payesh Health Monit 2015; 14(2): 205-15. [In Persian].

Bandura A. Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychol Rev 1977; 84(2): 191-215.

Bandura A. Self-efficacy mechanism in human agency. Am Psychol 1982; 37(2): 122-47.

Maibach E, Murphy DA. Self-efficacy in health promotion research and practice: Conceptualization and measurement. Health Educ Res 1995; 10(1): 37-50.

Tzormpatzakis N, Sleap M. Participation in physical activity and exercise in Greece: A systematic literature review. Int J Public Health 2007; 52(6): 360-71.

Desai S, Alva S. Maternal education and child health: Is there a strong causal relationship? Demography 1998; 35(1): 71-81.




DOI: http://dx.doi.org/10.22122/jhsr.v14i3.3485

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.