ثأثیر تمرینات بازی محور بر خودپنداره بدنی دانش آموزان دارای اضافه وزن با اختلال هماهنگی رشدی

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

مریم شجاع
محمد کاظم واعظ موسوی
عبداله قاسمی

چکیده

عنوان:  تأثیر تمرینات بازی­محور بر خودپنداره کودکان دارای اضافه وزن با اختلال هماهنگی رشدی

زمینه و هدف: تغییرات ترکیب­ بدن بر ابعاد مختلف جسمانی، حرکتی و روانی فرد اثر می­گذارد. ضعف خودپنداره یکی از مسائلی است که هم کودکان اضافه وزن و هم کودکان دارای اختلال هماهنگی با آن مواجه هستند. هدف از پژوهش تأثیر تمرینات بازی­محور بر خودپنداره کودکان دارای اضافه وزن با اختلال هماهنگی رشدی است.

روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی است. تعداد 50 کودک 8-10 سال با روش نمونه­گیری به صورت هدفمند و بر اساس معیارهای ورود از بین مدارس ابتدایی انتخاب شدند. پس از انجام پیش آزمون به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (n=30) و گروه کنترل (n=20) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 3 ماه در تمرینات شرکت کردند. برای سنجش اختلال هماهنگی افراد از آزمون رشد حرکتی MABC-2 و برای خودپنداره بدنی از پرسشنامه ویلسون استفاده شد. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون تحلیل کوواریانس یک طرفه در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: نتایج نشان داد که  بین نمرات خودپنداره و خرده مقیاس های چربی، هماهنگی، لیاقت، عزت نفس، انعطاف و ظاهر بین دو گروه تفاوت معنادار است. اما در مؤلفه­های قدرت، استقامت، فعالیت بدنی و سلامتی تفاوت معنادار نبود.

 نتیجه گیری: دوران کودکی یکی از مراحل مهم در جهت شکل گیری خودپنداره است و بازی آثار سودمندی در رشد اجتماعی و روانی کودکان اضافه وزن و اختلال هماهنگی که بیشتر در معرض مشکلات عاطفی هستند، دارد.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

ارجاع به مقاله
شجاعم., واعظ موسویم. ک., & قاسمیع. (2020). ثأثیر تمرینات بازی محور بر خودپنداره بدنی دانش آموزان دارای اضافه وزن با اختلال هماهنگی رشدی. تحقیقات نظام سلامت, 15(3). Retrieved از http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/3569
نوع مقاله
مقاله پژوهشی اصیل

مراجع

1. Cairney J, Kwan MY, Hay JA, Faught BE. Developmental coordination disorder, gender, and body weight: Examining the impact of participation in active play. Research in Developmental Disabilities. 2012 Sep 1;33(5):1566-73.
2. Cairney J, Hay J, Faught B, Mandigo J, Flouris A. Developmental coordination disorder, self-efficacy toward physical activity, and play: Does gender matter?. Adapted Physical Activity Quarterly. 2005 Jan;22(1):67-82.
3. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub; 2013 May 22.
4. Fryar CD, Carroll MD, Ogden CL. Prevalence of overweight, obesity, and extreme obesity among adults: United States, trends 1960–1962 through 2009–2010. Hyattsville, MD: National Center for Health Statistics. 2012 Sep.
5. Janssen I, Katzmarzyk PT, Boyce WF, Vereecken C, Mulvihill C, Roberts C, Currie C, Pickett W, Health Behaviour in School‐Aged Children Obesity Working Group. Comparison of overweight and obesity prevalence in school‐aged youth from 34 countries and their relationships with physical activity and dietary patterns. Obesity reviews. 2005 May;6(2):123-32.
6. World Health Organization. Obesity and overweight. Retrieved from http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/. 2008
7. Zhu YC, Cairney J, Li YC, Chen WY, Chen FC, Wu SK. High risk for obesity in children with a subtype of developmental coordination disorder. Research in developmental disabilities. 2014 Jul 1;35(7):1727-33.
8. Marsh HW, Trautwein U, Lüdtke O, Baumert J, Köller O. The big-fish-little-pond effect: Persistent negative effects of selective high schools on self-concept after graduation. American Educational Research Journal. 2007 Sep;44(3):631-69.
9. Galaho, David. Ozmon, John C. 2006. Understanding motor growth during different lifetimes. Translators: Hemayat talab Rasoul, Ahmad Reza Movahedi, Ali Reza Farsi, Javad Fooladian 2010. Tehran. Science and Motion Publishing. (Persion)
10. Yu J, Sit CH, Capio CM, Burnett A, Ha AS, Huang WY. Fundamental movement skills proficiency in children with developmental coordination disorder: does physical self-concept matter?. Disability and rehabilitation. 2016 Jan 2;38(1):45-51.
11. Poulsen AA, Desha L, Ziviani J, Griffiths L, Heaslop A, Khan A, Leong GM. Fundamental movement skills and self-concept of children who are overweight. International Journal of Pediatric Obesity. 2011 Jun 1;6(sup3):e464-471.
12. Pope, Alice. McHale, Susan. Cryhead, Edward. Increasing self-esteem in children and adolescents 2006.
13. McIntyre F, Chivers P, Larkin D, Rose E, Hands B. Exercise can improve physical self perceptions in adolescents with low motor competence. Human movement science. 2015 Aug 1;42:333-43.
14. Asadiyan, Fatima. Sadeghi Boroujerdi, Saeid . The Effect of Exercise on Self-Concept of Girls and Sons of Khorasan Razavi Province. Quarterly Journal of Sport Sciences.2011 Year 2, Issue 5, pp. 52-56 (Persion)
15. Vaez Mousavi, Mohammad Kazem. The quality of life of athletes is better than non-athletes. An article presented at the Second Asian Athletic Congress. Tehran, Tarbiat Modares University. 2000 (Persion)
16. Slavin, Robert E. Educational Psychology. Translation: Yahya Seyyed Mohammadi Tehran. Mental publishing. 2006.(Persion)
17. Schulz J, Henderson SE, Sugden DA, Barnett AL. Structural validity of the Movement ABC-2 test: Factor structure comparisons across three age groups. Research in Developmental Disabilities. 2011 Jul 1;32(4):1361-9.
18. Samadi M, Nazemzadegan GH, Hadian Fard H. Determining the reliability, validity and standardization of the total test of motor vehicle evaluation in second and third year in Shiraz 7 and 8 year old children.2015 Master's Degree, Shiraz University. (Persion)
19. Wilson BN, Crawford SG, Green D, Roberts G, Aylott A, Kaplan BJ. Psychometric properties of the revised developmental coordination disorder questionnaire. Physical & occupational therapy in pediatrics. 2009 Jan 1;29(2):182-202.
20. Cole TJ, Bellizzi MC, Flegal KM, Dietz WH. Establishing a standard definition for child overweight and obesity worldwide: international survey. Bmj. 2000 May 6;320(7244):1240.
21. Morton C. The effect of a group motor skills programme on the participation and movement ability of children with Developmental Coordination Disorder (Master's thesis, University College Dublin. School of Public Health, Physiotherapy and Population Science).2015
22. Moradi H, khodashenas E, Sohrabismeaneh Teimouri M, Shayan Noushabadi A. Effect of Spark Motion Program on Sensory-Motor Function in Children with Disorders Growth coordination[in Persian]. Journal of Kashan University of Medical Sciences, December, 2015; Vol. 19, No 5, Pages 391-398. (persion).
23. Fox KR. The physical self: From motivation to well-being. Human Kinetics; 1997.
24. Lubans DR, Aguiar EJ, Callister R. The effects of free weights and elastic tubing resistance training on physical self-perception in adolescents. Psychology of Sport and Exercise. 2010 Nov 1;11(6):497-504.
25. Darabi, Abuzar. The effect of resistance training on motor skills and self-esteem of children with coordination disorder. Master's Thesis. University of Tehran. 2015 (Persion).
26. Ghadiri, Farhad. Mashaalahi, Akram. & Jaberi Moghadam, Ali Akbar. The effect of a resistance training period on physical self-concept and physical functioning of boys aged 13 to 18 years old with cerebral palsy in Tehran. Research in sport management and motor behavior. 2011 1 (1): p. 13-26. (Persion)
27. Hassani, Raheleh. Mirazayan, Bahram.& Khalilian Alireza. The Effectiveness of Therapeutic Game Based on Cognitive-Behavioral Approach on Anxiety and Self-esteem in Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. Quarterly Journal of Modern Cognitive Research, 2012 Vol. 8 No. 29 P. 163-180. (Persion)