@ARTICLE{Makvandi, author = {Mohammadi, Ziba and Darderafshi, Sahel and Akhlaghi, Mahboubeh and Makvandi, Zeinab and }, title = {Evaluation of Level of Moral Awareness and Sensitivity in Nursing Students of Hamadan University of Medical Sciences, Iran}, volume = {18}, number = {3}, abstract ={مقدمه: آگاهی از اصول اخلاقی و داشتن حساسیت اخلاقی، از جمله ارکان مراقبت پرستاری با کیفیت از بیماران به شمار می‌رود. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان آگاهی و حساسیت اخلاقی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان بود. روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 134 دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان و با روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی با تخصیص متناسب انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه سه بخشی اطلاعات دموگرافیک، آگاهی از اخلاق در حرفه پرستاری و پرسش‌نامه‌ استاندارد حساسیت اخلاقی جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های t، ANOVA، Mann-Whitney و Kruskal–Wallis در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بیشترین تعداد دانشجویان دارای سطح آگاهی (2/64 درصد) و حساسیت اخلاقی (3/81 درصد) متوسط بودند. میزان آگاهی اخلاقی بر حسب متغیرهای ترم تحصیلی و علاقمندی به رشته و میزان حساسیت اخلاقی بر حسب متغیرهای سن، مقطع تحصیلی و ترم تحصیلی تفاوت معنی‌داری داشت (05/0 > P). همچنین، بین آگاهی اخلاقی و حساسیت اخلاقی در دانشجویان همبستگی معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: با توجه به حد متوسط آگاهی و حساسیت اخلاقی دانشجویان و عدم وجود همبستگی معنی‌دار بین این دو متغیر، می‌توان از طریق تلاش در جهت طراحی مدل‌هایی جهت اجرای اخلاق پرستاری در بالین و گنجاندن بیشتر مباحث اخلاق حرفه‌ای در کتب تخصصی رشته پرستاری در زمان تحصیل، در زمینه‌ بهبود و ارتقای مباحث اخلاقی در پرستاری تلاش نمود. }, URL = {http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1413-fa.html}, eprint = {http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1413-fa.pdf}, journal = {Health System Research}, doi = {10.48305/jhsr.v18i3.1465}, year = {2022} }