Health System Research
تحقیقات نظام سلامت
HSR
Medical Sciences
http://hsr.mui.ac.ir
1
admin
2322-5564
10.48305
14
8888
13
fa
jalali
1400
10
1
gregorian
2022
1
1
17
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر قصه درمانی مربیان آموزش بر هوش کلامی، خلاقیت و ادبیات لغاتی کودکان (مورد مطالعه: مهدکودکهای شهر اصفهان)
The Effect of Teachers' Narrative Therapy on Verbal Intelligence, Creativity, and Lexical Literature of Isfahan Kindergarten Children, Iran
روانشناسی سلامت
health Psychology
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> برخی از کودکان از نظر هوش کلامی و خلاقیت، ادبیات لغاتی و در نتیجه، مهارتهایی مانند خواندن و نوشتن دچار مشکل هستند. استفاده از روشهای مناسب کودکان مانند قصه درمانی، شاید بتواند به بهبود یادگیری و پیشرفت تحصیلی کودکان در آینده کمک نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قصه درمانی بر هوش کلامی، خلاقیت و ادبیات لغاتی کودکان مهدکودک توحید شهر اصفهان صورت گرفت.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روشها:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> این مطالعه از نوع تجربی پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه شاهد بود. به همین منظور، از بین کلیه کودکان مهدکودک توحید شهر اصفهان در سال </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">1397-۹۸</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">، 30 کودک به روش در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">15 نفر</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) و شاهد (</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">15 نفر</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش طی 8 جلسه 4 دقیقهای آموزش دیدند. قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل، از آزمون هوش </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Wechsler</span></span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Wechsler Intelligence Scale for Children</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> یا </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">WISC</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) (آزمون درک و فهم کلامی و گنجینه واژگان) و فرم ب آزمون تفکر خلاق </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Torrance</span></span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Torrance Tests of Creative Thinking</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> یا </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">TTCT</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) به عنوان ابزارهای تحقیق استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ANCOVA</span></span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> در مرحله پیشآزمون، میانگین هوش کلامی، ادبیات لغاتی و خلاقیت گروه آزمایش به ترتیب 101، 10/7 و 58/7 بود و این مقادیر در مرحله پسآزمون به ترتیب 104، 11/5 و65/6 به دست آمد که بیانگر افزایش متغیرها در مرحله پسآزمون نسبت به پیشآزمون میباشد. همچنین، میانگین هوش کلامی، ادبیات لغاتی و خلاقیت گروه شاهد در مرحله پیشآزمون به ترتیب 99/3، 10/4 و 59 گزارش شد که این مقادیر در مرحله پسآزمون به ترتیب 99، 10/05 و 58/6 گزارش گردید و تفاوتی در مقادیر متغیرهای گروه شاهد در مراحل پیشآزمون و پسآزمون مشاهده نشد. بدین ترتیب، آموزش قصهگویی تأثیر معنیداری بر متغیرهای هوش کلامی (12/88 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">، 0/001 > </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)، ادبیات لغاتی (14/60 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">، 0/001 > </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) و خلاقیت (108/48 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">،0/001 > </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) داشت. </span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> بعضی از دانشآموزان در زمینه مهارتهای کلامی دچار مشکل هستند و از طرف دیگر، مهارتهای کلامی نوعی از هوش متبلور است. نتایج نشان داد که استفاده از روش قصهگویی تأثیر معنیداری بر هوش کلامی، خلاقیت و ادبیات لغاتی کودکان گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد داشته است. </span></span></span>
<strong>Background: </strong>Some children have difficulty with verbal intelligence as well as creativity and lexical literature, and as a result, skills such as reading and writing. Using appropriate methods for children, such as narrative therapy, can probably help improve children's learning and academic achievement in the future. The present research was conducted to determine the effect of narrative therapy on verbal intelligence, creativity, and lexical literature in children of Tohid Kindergarten in Isfahan, Iran.<br>
<strong>Methods:</strong> This was an experimental pretest-posttest study with control group. For this purpose, from all children of Tohid Kindergarten in Isfahan City in 2018-2019, 30 children were selected through convenience sampling and randomly assigned into two experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. Then the experimental group was trained in 8 sessions of 4 minutes. Before and after the implementation of the independent variable, Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) (verbal understanding and lexical range) and the Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT) (form B) were used as research tools. Data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA).<br>
<strong>Findings:</strong> In the pre-test, the mean of verbal intelligence, lexical literature, and creativity in the experimental group was 101, 10.7, 58.7, respectively. And in the post-test phase of the experimental group, these values were obtained 104, 11.5, 65.6, respectively, which indicates an increase in variables in the post-test stage compared to the pre-test. In addition, in the pre-test of the control group, mean of verbal intelligence, lexical literature, and creativity was reported as 99.3, 10.4, and 59, respectively, and in the post-test stage, these values were obtained 99, 10.05, and 58.6, respectively, which indicates that the values of variables in the control group did not differ in pre-test and post-test. Therefore, storytelling training had a significant effect on verbal intelligence (F = 12.88, P < 0.001), lexical literature (F = 14.6, P < 0.001), and creativity (F = 108.48, P < 0.001) variables.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Some students have problems in the field of verbal skills and on the other hand, verbal skills are a kind of crystallized intelligence. The results showed that using the method of storytelling had a significant effect on children's verbal intelligence, lexical literature, and creativity in the experimental group compared to control group. <span dir="RTL"></span>
قصه درمانی؛ هوش کلامی؛ خلاقیت؛ ادبیات لغاتی؛ کودک
Narrative therapy, Verbal intelligence, Creativity, Lexical literature, Child
303
310
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-188-2&slc_lang=fa&sid=1
Moluk
Tahmasebi
ملوک
طهماسبی
mohrg.1880@gmail.com
100319475328460013414
100319475328460013414
Yes
Department of Psychology and Educational Sciences, School of Psychology, Yazd University, Yazd, Iran
دکتری تخصصی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
Seyad Ahmad
Ahmadi
سید احمد
احمدی
rmgd1880@gmail.com
100319475328460013415
100319475328460013415
No
Assistant Professor, Research Center for Social Factors Affecting Community Health AND Department of Psychology and Educational Sciences, School of Psychology, Yazd University, Yazd, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت جامعه و گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران