Health System Research
تحقیقات نظام سلامت
HSR
Medical Sciences
http://hsr.mui.ac.ir
1
admin
2322-5564
10.48305
14
8888
13
fa
jalali
1400
10
1
gregorian
2022
1
1
17
4
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر آموزش اصول بهداشتی ارایه شده توسط مربیان بهداشت مدارس بر عملکرد بهداشتی دختران دانشآموز مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397
The Effect of Health Principles Education on Performance of Female Elementary School Students in Isfahan, Iran, 2018-2019
روانشناسی سلامت
health Psychology
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مدرسه دومین نهادی است که کودک برای یادگیری در سطح گستردهتر به آن قدم میگذارد. حفظ سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کودکان و نوجوانان به عنوان آیندهسازان کشور، بسیار مهم میباشد. بهبود شرایط زندگی این گروه میتواند گام بزرگی در سلامت جامعه و پیشگیری از بیماریهای سنین بالاتر و صرفهجویی در هزینههای درمانی باشد. بنابراین، آموزش بهداشت در کلیه مقاطع تحصیلی مدارس به ویژه ابتدایی و راهنمایی، در ارتقای سلامت دانشآموزان و جامعه نقش مهمی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان تأثیر آموزش اصول بهداشتی ارایه شده توسط مربیان بهداشت مدارس بر عملکرد دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود. </span></span><span style="font-family:Arial,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 194 نفر از دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در سنین 8 تا 12 سال به صورت تصادفی ساده از مدارس مقطع ابتدایی دخترانه ناحیه 5 شهر اصفهان و 60 نفر مربی بهداشت به صورت سرشماری در سال تحصیلی 98-1397 انتخاب شدند. ابزار تحقیق، دو پرسشنامه محقق ساخته شامل سؤالاتی در حیطههای بهداشت فردی، معاینات دورهای، سلامت روانی دانشآموزان و توانمندی دانشآموزان بود. دادهها با استفاده از آمارهای توصیفی، آزمون ضریب همبستگی </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Pearson</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Spearman</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">t</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> در نرمافزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بین توانمندسازی دانشآموزان با میزان رعایت اصول بهداشت فردی (585/0 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">r</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، 001/0 > </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)، بهداشت عمومی (0/503 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">r</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، 0/001 > </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)، سلامت روانی (0/304 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">r</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، 0/018 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) و دفعات معاینات دورهای (0/266 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">r</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، 0/044 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) ارتباط معنیداری وجود داشت. بین آموزش مباحث بلوغ با رعایت بهداشت فردی (0/585 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">r</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، 0/001 > </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)، بهداشت عمومی (0/609 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">r</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، 0/001 > </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)، سلامت روانی (503/ 0= </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">r</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، 0/018 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)، ارتباط با مربی (0/261 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">r</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، 0/05 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) معاینات دورهای (0/317 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">r</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، 0/015 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) و توانمندی دانشآموزان (0/549 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">r</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، 0/001> </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) ارتباط معنی داری مشاهده گردید.</span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزشهای بهداشتی در مدارس، بر ارتقای سطح بهداشت فردی، بهداشت عمومی و سلامت روانی دانشآموزان مؤثر است و هرچه دانشآموزان تحت تأثیر آموزههای بهداشتی قرار گیرند و زمان معاینات دورهای بیشتر باشد، بر توانمندی دانشآموزان در رعایت اصول بهداشتی فردی و عمومی در جامعه اثر بیشتری خواهد داشت. نتایج بیانگر مؤثر بودن آموزشهای بهداشتی مدارس در افزایش آگاهی و بهبود نحوه عملکرد دانشآموزان در زندگی خود و خانواده بود.</span></span>
<strong>Background: </strong>School is the second institution that a child steps into to learn at a broader level. Maintaining the physical, mental, and social health of children and adolescents as the future builders of the country is very important. Improving the living conditions of this group can be a great step in community health, prevention of diseases of older ages, and saving medical costs; therefore, health education plays an important role in promoting the health of students and society in all educational levels of schools, especially primary and middle schools. The aim of this study was to determine the effect of health principles education on the performance of female elementary school students in Isfahan, Iran.<br>
<strong>Methods: </strong>In this descriptive-analytical study, 194 female students aged 8-12 years were selected through simple random sampling from elementary schools of District 5 of Isfahan City and 60 health educators were selected via census in 2018-2019 academic year. The study tools were two researcher-made questionnaires including questions in areas such as personal hygiene, periodic examinations, mental health of students, and students’ ability. Data were analyzed using descriptive statistics, Pearson, Spearman, and t-test correlation coefficients via SPSS software.<br>
<strong>Findings: </strong>There was a significant relationship between students' empowerment and observance of personal hygiene principles (r = 0.585, P < 0.001), public health (r = 0.503, P < 0.001), mental health (r = 0.304, P = 0.018), and periodic examinations (r = 0.266, P = 0.044). A significant relationship was observed between teaching puberty issues and observance of personal hygiene principles (r = 0.585, P < 0.001), public health (r = 0.609, P < 0.001), mental health (r = 0.503, P = 0.018), relationship with the instructor (r = 0.261, P = 0.050), periodic examination (r = 0.317, P = 0.015), and the ability of students (r = 0.549, P < 0.001).<br>
<strong>Conclusion: </strong>Health education in schools is effective in promoting personal hygiene, public health, and mental health of students and the more students are affected by health instructions and the more the time of periodic examinations is, the more students' ability will be to observe individual and public health principles. The results indicated the effectiveness of school health education in increasing awareness and improving the performance of students in their lives and their families.
آموزش بهداشت, بهداشت عمومی, مدارس, دانشآموزان
Health education, Public health, Schools, Students
290
296
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-155-2&slc_lang=fa&sid=1
Faranak
Ravanmehr
فرانک
روانمهر
faranak_ravanmehr@yahoo.com
100319475328460013424
100319475328460013424
No
PhD Student, Department of Sociology, School of Humanities, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
Mohammad Ali
Chitsaz
محمد علی
چیتساز
madchitsaz@dehaghan.ic.ir
100319475328460013425
100319475328460013425
Yes
Assistant Professor, Department of Sociology, School of Humanities, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran
استادیار، گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
Naser
Hejazi
ناصر
حجازی
100319475328460013426
100319475328460013426
No
Assistant Professor, Department of Sociology, School of Humanities, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran
استادیار، گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران