Health System Research
تحقیقات نظام سلامت
HSR
Medical Sciences
http://hsr.mui.ac.ir
1
admin
2322-5564
10.48305
14
8888
13
fa
jalali
1402
4
1
gregorian
2023
7
1
19
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه تأثیر آموزش بر اساس نظریه رفتار برنامهریزی شده با روش روتین بر قصد انتخاب روش زایمان در زنان باردار
Comparison of the Effect of Education Based on the Theory of Planned Behavior with Routine Method on the Intention to Choose Method of Childbirth in Pregnant Women
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
education health and promotion
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar="">مقدمه:</span></span></span></b><b> </b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar="">زایمان رخدادی کاملاً طبیعی است، اما در مواقع ضروری که جان مادر یا بچه در خطر باشد، عمل سزارین انجام میشود. به دلیل عدم آگاهی از عوارض سزارین، با افزایش تصاعدی آن مواجه هستیم. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar=""> مقایسه تأثیر آموزش بر اساس نظریه رفتار برنامهریزی شده با روش روتین بر قصد انتخاب روش زایمان در زنان مراجعهکننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهر مشهد</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar=""> انجام گردید.</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar="">روشها:</span></span></span></b><b> </b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar="">این<b> </b>مطالعه از نوع کارآزمایی در عرصه بود که در سال 1400 بر روی 76 زن باردار انجام شد. افراد با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی دو مرحلهای انتخاب شدند و به روش تصادفی در دو گروه (مداخله و شاهد) قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و باروری و پرسشنامه روا و پایا شده مرتبط با سازه نظریه رفتار برنامهریزی شده برای هر دو گروه در سه مرحله قبل، بلافاصله و یک ماه پس از مداخله جمعآوری شد. برنامه آموزشی برای گروه مداخله بر اساس نظریه رفتار برنامهریزی شده طی شش جلسه به افراد ارایه گردید و گروه شاهد نیز آموزشهای روتین را دریافت نمودند. دادهها با استفاده از آزمونهای </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Kolmogorov-Smirnov</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar="">، </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Mann-Whitney</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar="">، <sup>2</sup></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:Symbol">c</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar="">، </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Fisher's exact</span></span></span><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar=""> و مدل </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Generalized estimation equations</span></span></span><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar=""> (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">GEE</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar="">) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar="">یافتهها</span></span></span></b><b><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">:</span></span></span></b><span lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar=""> دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک و باروری همگن بودند. نتایج </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar="">مدل </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">GEE</span></span></span><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar=""> نشان داد که میانگین نمره</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar=""> متغیرهای آگاهی، نگرش، کنترل رفتاری درک شده، هنجار ذهنی و قصد رفتاری در زمانهای بلافاصله و یک ماه پس از مداخله به طور معنیداری در گروه مداخله بیشتر از گروه شاهد بود (05/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">P</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar="">).</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar="">نتیجهگیری:</span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" style="font-family:" zar=""> مداخله به روش نظریه رفتار برنامهریزی شده، بر انتخاب روش زایمان طبیعی تأثیر دارد. بنابراین، توصیه میشود از این آموزشها در کنار مراقبتهای بارداری به منظور کاهش سزارین استفاده گردد.</span></span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Background:</span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> Childbirth is a completely natural event; however, when the life of the mother or child is in danger, a cesarean section is performed. Due to the lack of awareness of the complications of cesarean section, we are faced with an exponential increase in cesarean; therefore, this research aims to compare the effect of education based on the theory of planned behavior with the routine method on the intention to choose the method of childbirth in women referred to comprehensive health service centers in Mashhad, Iran. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Methods</span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">: The present study was a field trial that was conducted on 76 pregnant women in 2022. People were selected by two-stage random cluster sampling method and randomly divided into two groups (intervention and control). Data were collected using a demographic and fertility questionnaire and a valid and reliable questionnaire related to the construct of the theory of planned behavior for both intervention and control groups in three stages, before, immediately, and one month after the intervention. The training program for the intervention group was given to people based on the theory of planned behavior in 6 sessions and the control group received routine training. The data were analyzed using Kolmogorov-Smirnov, Mann-Whitney, chi-square, Fisher's exact, and generalized estimating equations (GEE) model statistical tests.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Findings</span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">: In this study, the two groups were homogeneous in terms of demographic and fertility variables. The results of the GEE model showed that the average score of the variables of awareness, attitude, perceived behavioral control, subjective norm, and behavioral intention immediately and one month after the intervention was significantly higher in the intervention group than in the control group (P < 0.05).</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Conclusion:</span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> The intervention by the theory of planned behavior has an effect on the choice of natural delivery method; therefore, it is recommended to use these trainings along with pregnancy care in order to reduce caesarean section.</span></span></span></span></span></span></span></div>
نظریه رفتار برنامهریزی شده, سزارین, زایمان طبیعی
Theory of planned behavior, Cesarean section, Natural childbirth
126
133
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-449-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahdi
Gholian-Aval
مهدی
قلیان اول
gholianAM@mums.ac.ir
100319475328460018142
100319475328460018142
No
Associate Professor, Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Fatemeh
Mohammadzadeh
فاطمه
محمدزاده
fmhz.uni@gmail.com
100319475328460018143
100319475328460018143
No
Assistant Professor, Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Health AND Social Development and Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
Mohammad
Matlabi
محمد
مطلبی
mohammad_matlabi1344@yahoo.com
100319475328460018144
100319475328460018144
No
Associate Professor, Department of Public Health, School of Health AND Social Development and Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
دانشیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
Zohreh
Sadeghi
زهره
صادقی
z.sadeghi1214@gmail.com
100319475328460018145
0009-0000-1334-9525
Yes
MSc Student, Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران