دوره 16، شماره 3 - ( 9-1399 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 186-180 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
2- استادیار، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
3- کارشناس، دانشکده بهداشت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
چکیده:   (2650 مشاهده)
 
مقدمه: عدم توجه به سواد سلامت توسط متخصصان سلامتی در ارتباط با مددجویان، کیفیت و موفقیت خدمات سلامت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین آگاهی و عملکرد مراقبان سلامت شهر بوشهر در خصوص سواد سلامت و به کارگیری راهبردهای مرتبط با آن در فرایند ارتباط با مراجعه‌کنندگان به مراکز خدمات جامع سلامت صورت گرفت.
روش‌ها: این مطالعه به صورت توصیفی- ‌تحلیلی و روش مقطعی بر روی 91 نفر از مراقبان سلامت شهر بوشهر انجام شد. سطح آگاهی در زمینه سواد سلامت و سنجش کاربست راهبردهای آن به وسیله پرسش‌نامه محقق ‌ساخته ارزیابی گردید. داده‌ها ﺑﺎ استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: آگاهی از سواد سلامت و راهبردهای آن ضعیف و وضعیت عملکرد و به کارگیری راهبردهای سواد سلامت در فرایند ارتباط و آموزش به مراجعه‌کنندگان نیز در حد متوسط ارزیابی گردید. مراقبان با سن پایین‌تر (012/0 = P)، سابقه کاری کمتر (009/0 = P)، استخدام طرحی و قراردادی (008/0 = P) و سطح تحصیلات بالاتر (026/0 = P)، آگاهی بیشتری از سواد‌ سلامت داشتند. افراد با آگاهی بیشتر در زمینه راهبردهای سواد سلامت، عملکرد بهتری را در به کارگیری آن نشان دادند (017/0 = P).
نتیجه‌گیری: مراقبان سلامت در خصوص سواد ‌سلامت آگاهی ضعیفی داشتند و عملکرد مطلوبی را جهت به کارگیری راهبردهای آن در ارتباط و آموزش به مراجعه‌کنندگان نشان ندادند. با توجه به این که با افزایش آگاهی مراقبان سلامت، وضعیت عملکرد آن‌ها در عرصه عمل بهبود می‌یابد، به نظر می‌رسد برگزاری دوره‌های آموزشی در جهت توانمندسازی مراقبان سلامت، می‌تواند بر عملکرد مطلوب و بهبود کیفیت ارتباط و خدمات آموزشی تأثیرگذار باشد.
واژه‌های کلیدی: آگاهی، عملکرد، سواد سلامت
متن کامل [PDF 1136 kb]   (1637 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1399/9/5 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.