دوره 18، شماره 1 - ( 1-1401 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 7-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان ایران
2- دانشجوی دکتری تخصصی، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشیار، گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (2850 مشاهده)
مقدمه: با توجه به استفاده روزانه از اینترنت و نقش عمده آن در زندگی دانشجویان و این که دانشجویان برای رسیدن به مقاصد علمی خود بیشتر از اینترنت استفاده می‌کنند، استفاده کنترل نشده از آن، باعث پدیده جدیدی به نام اعتیاد به اینترنت شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین شیوع اعتیاد به اینترنت و عوامل مرتبط با آن بر روی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان طی سال‌های 99-1398 انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 384 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردید. نمونه‌ها به روش تصادفی طبقه‌ای و متناسب با حجم دانشجویان هر دانشکده انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از آزمون استاندارد اعتیاد به اینترنت Young (Internet Addiction Test یا IAT) جمع‌آوری گردید. پرسش‌نامهها به صورت آنلاین به نماینده‌ها ارسال و نمرهدهی بر اساس طیف لیکرت انجام شد. داده‌ها با استفاده از آزمون 2c و ضریب همبستگی Pearson در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: 7/66 درصد شرکت‌کنندگان دختر و 0/81 درصد آن‌ها مجرد بودند. تعداد افراد در معرض اعتیاد به اینترنت، 4/27 درصد بود و تنها 0/1 درصد افراد مورد بررسی اعتیاد شدید داشتند. رابطه معنی‌داری بین دانشکده محل تحصیل و محل سکونت با اعتیاد به اینترنت افراد وجود داشت (05/0 > P)؛ به طوری که اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشکده‌های پزشکی و بهداشت و همچنین، در بین دانشجویان ساکن خوابگاه بیشتر بود.
نتیجه‌گیری: باتوجه به این که اعتیاد به اینترنت در دانشجویان ساکن خوابگاه و برخی از دانشکده‌ها بیشتر است، انتظار می‌رود مسؤولان در آینده برنامه‌های آموزشی در جهت استفاده صحیح از اینترنت برگزار کنند و همچنین، برنامه‌های تفریحی و امکانات بیشتری در اختیار دانشجویان قرار دهند تا از اتلاف وقت آنان جلوگیری شود.
متن کامل [PDF 1123 kb]   (2129 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1400/2/3 | پذیرش: 1400/6/8 | انتشار: 1401/1/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.