دوره 20، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-327-1


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد گرمسار، دانشکده روان‌شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
3- استادیار، گروه جامعه‌شناسی، واحد گرمسار، دانشکده روان‌شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
چکیده:   (339 مشاهده)
مقدمه: اضطراب یکی از مشکلات رایج دوران کودکی است که در صورت عدم درمان، ممکن است با مشکلاتی مانند افسردگی، سوء مصرف مواد، خودکشی، مشکلات تحصیلی، مشارکت پایین در فعالیت‌های مدرسه، قلدری و کاهش لذت از جنبه‌های تحصیلی و اجتماعی همراه شود. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه دوم مقیاس اضطراب چند بعدی کودکان (فرم والدین) (Multidimensional Anxiety Scale for Children-2nd Edition یا MASC-2) بود.
روش‌ها: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش‌شناختی، در زمره تحقیقات روان‌سنجی بود. جامعه آماری را همه والدین دانش‌آموزان 10 تا 18 ساله مناطق 2، 4، 7 و 12 شهر تهران تشکیل داد که 425 نفر (183 نفر مرد و 242 زن) با روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند و MASC-2 (فرم والدین) را پاسخ دادند. جهت بررسی روایی سازه، از تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرم‌افزار LISREL و به منظور تعیین پایایی، از ضریب Cronbach´s alpha و ضریب امگا با کمک نرم‌افزار SPSS استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این مقیاس با استفاده از 50 گویه، 8 عامل «اجتناب از آسیب، تنش و بی‌قراری، پانیک، وسواس فکری- عملی، ترس‌های عملکردی، تمسخر و طرد، اضطراب فراگیر و اضطراب جدایی» را اندازه‌گیری می‌کند. شاخص‌های برازش Degree of freedom (df)/2c، Root mean square error of approximation (RMSEAParsimonious normed fit index (PNFAComparative fit index (CFANormed fit index (NFINo normed fit index (NNFIIncremental fit index (IFI) و Relative fit index (RFI) به ترتیب 93/2، 07/0، 86/0، 95/0، 92/0، 94/0، 95/0 و 92/0 به دست آمد. ضرایب Cronbach´s alpha و امگا برای همه عامل‌ها بیشتر از 83/0 گزارش شد.
نتیجه‌گیری: MASC-2 (فرم والدین) ابزار مناسبی جهت شناسایی و غربالگری اضطراب کودکان و نوجوانان می‌باشد.
متن کامل [PDF 1583 kb]   (112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
دریافت: 1400/11/1 | پذیرش: 1401/10/14 | انتشار: 1403/1/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.