دوره 19، شماره 3 - ( 7-1402 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 218-209 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 150232558333881399162338440
Ethics code: IR.IAU.NAJAFABAD.REC.1400.059
Clinical trials code: IRCT20201205049610N1


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روان‌شناسی، واحد نجف ‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف ‌آباد، ایران
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد نجف ‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف ‌آباد، ایران
3- استادیار، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
4- استادیار، گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری، دانشکده‌ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (515 مشاهده)
مقدمه: بیماران کووید 19 دچار علایم اختلال شناختی می‌شوند. این بیماران استرس زیادی را ادراک می‌کنند و ملزم به رعایت شرایط قرنطینه هستند. آموزش مدیریت استرس به روش از راه دور منطبق با رعایت اصول قرنطینه این بیماران، می‌تواند در روند بهبود آن‌ها مؤثر باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مدیریت استرس به روش از راه دور بر وضعیت شناختی بیماران کووید19 انجام شد.
روش‌ها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، جامعه تحقیق را تمامی بیماران کووید 19 مراجعه‌کننده به بیمارستان غرضی شهر اصفهان در زمستان سال 1400 تشکیل داد. 70 نفر از این بیماران به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به روش تصادفی‌سازی محدود، در دو گروه مداخله و شاهد (35 نفر) قرار گرفتند. برای گروه مداخله برنامه آموزش آنلاین مدیریت استرس از راه دور در پنج جلسه 60 دقیقه‌ای طی دو هفته اجرا گردید. گروه شاهد آموزشی دریافت نکرد. شاخص‌ وضعیت شناختی با استفاده از پرسش‌نامه معاینه مختصر وضعیت شناختی (Mini Mental State Examination  یا MMSE) Folstein و همکاران، قبل و پس از جلسات آموزش ارزیابی گردید. داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از آزمون‌های 2c، Independent t، Paired t و ANCOVA در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: مقایسه‌ میانگین نمرات وضعیت شناختی دو گروه در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون نشان داد که آموزش مدیریت استرس به روش از راه دور، بر وضعیت شناختی بیماران کووید 19 تأثیر معنی‌داری داشت و باعث بهبود این شاخص در گروه مداخله شد (05/0 P).
نتیجه‌گیری: آموزش مدیریت استرس به روش از راه دور، می‌تواند وضعیت شناختی بیماران کووید 19 را بهبود بخشد. بنابراین، این شیوه آموزش با توجه به راحتی و امکان استفاده در شرایط قرنطینه این بیماران، توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 1845 kb]   (265 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
دریافت: 1401/12/15 | پذیرش: 1402/3/20 | انتشار: 1402/7/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.