دوره 12، شماره 1 - ( 1-1395 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 113-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohsen Jari, Roya Kelishadi, Gelayol Ardalan, Majzoubeh Taheri, Mahnaz Taslimi, Mohammad Esmaeil Motlagh. Prevalence of Behavioral Disorders in Iranian Children. HSR 2016; 12 (1) :109-113
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-828-fa.html
محسن جاری ، رؤیا کلیشادی ، گلایول اردلان ، مجذوبه طاهری ، مهناز تسلیمی ، محمد اسماعیل مطلق . شیوع اختلالات رفتاری در کودکان ایران. تحقیقات نظام سلامت. 1395; 12 (1) :109-113

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-828-fa.html


1- استادیار، مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان و دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استاد، مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان و دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- پزشک عمومی، مربی، اداره کل سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
4- کارشناس ارشد، دفتر سلامت مدارس، وزارت آموزش وپرورش، تهران، ایران
5- اداره کل سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
چکیده:   (1129 مشاهده)
مقدمه: اختلالات رفتاری در کودکان، با کاهش یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دوران کودکی و بروز اختلالات رفتاری در بزرگسالی ارتباط دارد. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین شیوع اختلالات رفتاری در کودکان ایران بود.روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تمام دانش‌آموزان سال اول ابتدایی، اول راهنمایی و اول دبیرستان در سراسر ایران، توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از نظر اختلالات رفتاری غربالگری شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسش‌نامه Rutter‎ فرم والدین استفاده شد.یافته‌ها: 42/1 درصد از کودکان به اختلالات رفتاری مبتلا بودند. شیوع اختلالات رفتاری در پسران و دختران مساوی بود (5/1 درصد). همچنین، شیوع این اختلالات در کودکان شهری، 6/1 درصد و در کودکان روستایی، 4/1 درصد به دست آمد. شیوع اختلالات رفتاری در دانش‌آموزان سال اول ابتدایی (47/2 درصد) نسبت به دو مقطع دیگر بیشتر بود.نتیجه‌گیری: شیوع اختلالات رفتاری در کودکان به ویژه در گروه سنی سال اول ابتدایی، نگران کننده است و اهمیت بیماریابی دقیق با برنامه‌های غربالگری گسترده و برنامه‌ریزی مناسب برای پیشگیری را نشان می‌دهد.
متن کامل [PDF 452 kb]   (424 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1395/1/27 | انتشار: 1395/1/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb