Dashtian M, Eftekhar-Ardebili H, Karimzadeh-Shirazi K, Shahmoradi M, Azam K, Piraee E. The Effect of Educational Intervention, Based on the Theory of Planned Behavior, on Medication Adherence and Physical Activity in Patients with Type 2 Diabetes Mellitus. J Health Syst Res 2018; 14 (1) :41-47
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1001-fa.html
معصومه دشتیان ، حسن افتخار اردبیلی ، کامبیز کریمزاده شیرازی ، مصطفی شهمرادی ، کمال اعظم ، الهه پیرای . تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزی شده بر میزان فعالیت فیزیکی و تبعیت دارویی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1397; 14 (1) :41-47
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1001-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت و علوم تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
4- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- دانشیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
6- کارشناس ارشد، معاونت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده: (1788 مشاهده)
مقدمه: خودمراقبتی توسط بیماران مبتلا به دیابت، نقشی حیاتی در کنترل این بیماری و پیشگیری از عوارض ناشی از آن ایفا میکند. انجام فعالیتهای فیزیکی و پایبندی به درمان دارویی، از جمله رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزی شده بر میزان فعالیت فیزیکی و تبعیت دارویی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد.روشها: این پژوهش شبه تجربی از نوع کارآزمایی تصادفی شده با گروه شاهد بود که در سال 1395 بر روی 160 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعهکننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر یاسوج انجام گردید. نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شد. دادههای به دست آمده از هر پرسشنامه در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بعد از مداخله آموزشی، تفاوت معنیداری بین همه سازهها به جز سازه هنجارهای انتزاعی مربوط به تبعیت دارویی مشاهده شد. همچنین، متغیرهای فعالیت فیزیکی و تبعیت دارویی بعد از مداخله اختلاف معنیداری را نشان دادند.نتیجهگیری: انجام مداخلات آموزشی بر مبنای تئوری رفتار برنامهریزی شده، تأثیر مثبت و معنیداری بر میزان فعالیت فیزیکی و تبعیت دارویی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1397/1/26 | انتشار: 1397/1/26