Dehghan H, Maghsoudi K. The Impact of Two Types of Cooling Vests on Physiological Heat Strain Responses When Wearing Acid-Resistant Protective Clothing in Climatic Chamber. J Health Syst Res 2018; 14 (2) :258-264
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1013-fa.html
حبیباله دهقان ، کبری مقصودی . ارزیابی تأثیر دو نوع جلیقه خنککننده بر روی پاسخهای فیزیولوژیک استرین گرمایی در هنگام پوشیدن لباس حفاظتی مقاوم در برابر اسید در اتاقک شرایط جوی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1397; 14 (2) :258-264
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1013-fa.html
1- دانشیار، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1657 مشاهده)
مقدمه: با توجه به بروز استرین گرمایی در هنگام کاربرد لباسهای حفاظتی مقاوم در برابر اسید به عنوان لباس کار در محیطهای کاری، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر عملکرد دو نوع جلیقه خنککننده بر روی شاخصهای استرین گرمایی در هنگام پوشیدن لباسهای حفاظتی مقاوم در برابر اسید انجام شد.روشها: این مطالعه از نوع تجربی بود که در اتاقک شرایط جوی با دمای 40 درجه سانتیگراد و رطوبت 25 درصد، بر روی 10 دانشجوی پسر سالم که لباس مقاوم در برابر اسید پوشیده بودند، انجام گرفت. هر فرد سه بار و به مدت 90 دقیقه بر روی تردمیل با سرعت 8/2 کیلومتر در ساعت و شیب صفر درجه، یک بار بدون جلیقه (گروهA )، یک بار با جلیقه ژل یخ (گروه B) و یک بار هم با جلیقه مواد تغییر فاز پارافینی (گروه C) راه رفت. ضربان قلب، دمای دهانی و دمای پوست در طول انجام آزمون اندازهگیری گردید.یافتهها: میانگین ضربان قلب در گروههای A، B و C به ترتیب 0/104، 2/97 و 7/97 ضربان در دقیقه گزارش شد. میانگین دمای پوست به ترتیب 1/37، 1/31 و 2/33 درجه سانتیگراد و میانگین دمای دهانی به ترتیب 9/36، 7/36 و 6/36 درجه سانتیگراد بود. اختلاف معنیداری بین میانگین شاخصهای فیزیولوژیک در گروههای B و C در مقایسه با گروه A وجود داشت.نتیجهگیری: در هنگام استفاده از لباس کار ضد اسید، پوشیدن جلیقه خنککننده ژل یخ و تغییر فاز پارافینی از طریق کاهش دادن شاخصهای فیزیولوژیک، سطح استرین گرمایی را تا حد قابل قبولی کاهش میدهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1397/4/24 | انتشار: 1397/4/24