دوره 14، شماره 2 - ( 4-1397 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 243-235 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Makkizadeh F, Bigdeloo E. Scientometrics Analysis of Researches in the Field of Health Education to Patients in PubMed Database (1964-2014). J Health Syst Res 2018; 14 (2) :235-243
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1016-fa.html
فاطمه مکی‌زاده ، اسماعیل بیگدلو . تحلیل ‌علم‌سنجی از پژوهش‌های حوزه آموزش سلامت به بیماران در پایگاه PubMed طی سال‌های 1964 تا 2014. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1397; 14 (2) :235-243

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1016-fa.html


1- دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2- کارشناس ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده:   (1295 مشاهده)
مقدمه: آموزش سلامت به بیمار، فرایندی بیمار محور مبتنی بر نیازهای ابراز شده توسط پزشک و بیمار برای کمک به بیمار جهت تصمیم مشارکتی و آگاهانه در مورد بیماری است. بررسی و تحلیل زمینه‌های پژوهشی این حوزه و کشف روابط بین اصطلاحات به کار رفته در این مقالات، می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار محققان قرار دهد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تحلیل محتوای مقالات مرتبط با حوزه آموزش سلامت به بیمار از طریق ترسیم نقشه موضوعی به روش خوشه‌بندی سلسله مراتبی انجام شد.روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به تحلیل محتوای متون با رویکرد خوشه‌بندی سلسله مراتبی پرداخت. با جستجوی عبارت «Health education» و محدود کردن آن به موضوع «Patient education» در موضوعات اصلی (Major topics) سرعنوان‌های موضوعی پزشکی (Medical Subject Headings یا MeSH)، تمام داده‌های مورد نظر این حوزه در پایگاه PubMed طی سال‌های 1964 تا 2014 استخراج گردید. تحلیل داده‌ها و خوشه‌بندی آن‌ها در نرم‌افزارهای SPSS و Ravar PreMap صورت گرفت.یافته‌ها: تولید مقالات علمی در حوزه آموزش سلامت به بیمار رشد صعودی را نشان داد. با توجه به خوشه‌بندی سلسله مراتبی، حوزه‌های موضوعی مطرح شامل «آموزش‌های درمانی، آسیب‌شناسی مصرف دار، پرستاران، مهارت‌های ارتباطی، رفتارهای ارتقای سلامت، سازگاری و بهداشت روانی، سواد سلامت و رفتارهای پیشگیرانه» بود.نتیجه‌گیری: خوشه‌های موضوعی شکل گرفته با برخورداری از روشﻫﺎی ﺳﻨﺠﺶ ﺷﺒﺎﻫﺖ و فاصله ﺑﻴﻦ ﺗﻮﺻﻴﻔﮕﺮﻫﺎی ﻣﺪارک، دارای ارتباط ساختاری با یکدیگر می‌باشند. بیشتر پژوهشگران به جنبه‌های روان‌شناسی و درمانی در حوزه آموزش سلامت به بیمار توجه‌ دارند.
متن کامل [PDF 649 kb]   (933 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1397/4/24 | انتشار: 1397/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb