Torabian L, Ameri F, Khosravi Z, Banijamali S S. Phenomenological Investigation of the Causes of Addiction to Social Networking among High School Students in Tehran City, Iran. J Health Syst Res 2018; 14 (3) :291-298
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1049-fa.html
لیلا ترابیان ، فریده عامری ، زهره خسروی ، شکوه السادات بنی جمالی . واکاوی پدیدارشناسانه علل اعتیاد به شبکه های اجتماعی در دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1397; 14 (3) :291-298
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1049-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده: (1503 مشاهده)
مقدمه: استفاده گسترده و کنترل نشده از فضای مجازی، منجر به وابستگی و بروز مشکلات برای برخی از کاربران شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی علل اعتیاد به شبکه های اجتماعی در نوجوانان بود.روشها: این مطالعه با بهره گیری از روش نظریه زمینهای انجام شد. داده ها به کمک مصاحبه نیمه ساختار یافته با 39 دانش آموز دبیرستانی (14 پسر و 25 دختر) جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از روش Strauss و Corbin مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود.یافتهها: یافته ها متشکل از 4 مقوله اصلی (عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و ویژگیهای فضای مجازی) و 17 مفهوم اولیه (ارتباط با دیگران، احساس تنهایی، اجتناب از مشکلات، کاهش هیجانات منفی، ویژگیهای شخصیت، باورهای منفی، اختلالات روانشناختی، نقص در مهارتهای زندگی، تفریح و سرگرمی، سبک فرزندپروری مستبدانه، غفلت، نقش همسالان، آسیبهای اجتماعی، جذابیت، دسترسی آسان، گمنامی و انتقال سریع اطلاعات) بود.نتیجهگیری: در کنار عوامل فردی، عوامل خانوادگی و اجتماعی نیز نقش مهمی در اعتیاد نوجوانان به شبکه های مجازی دارد. بنابراین، لازم است که روانشناسان تدابیر درمانی جامعی را اتخاذ نمایند تا علاوه بر درمان های فردی، بر اصلاح و بازسازی روابط درون خانواده متمرکز شوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1397/7/23 | انتشار: 1397/7/23