دوره 14، شماره 4 - ( 11-1397 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 465-457 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani-Foroushani N, Zargar Y, Mehrabi-Zadeh Honarmand M. The Effectiveness of Cognitive Intervention on Executive Functions and Self-Regulation in Children with Externalizing Behavior Problems. J Health Syst Res 2019; 14 (4) :457-465
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1056-fa.html
نسرین زمانی فروشانی ، یداله زرگر ، مهناز مهرابی‌زاده هنرمند . اثربخشی مداخله شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و خودتنظیمی کودکان دارای مشکلات رفتاری برونی‌سازی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1397; 14 (4) :457-465

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1056-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (1913 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله شناختی در بهبود خودتنظیمی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای مشکلات رفتاری برونی‌سازی انجام شد.روش‌ها: طرح این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دو ماهه بود. 30 کودک 9 تا 12 ساله دارای مشکلات برونی‌سازی بر اساس نقطه برش سیاهه رفتاری کودکان (Child Behavior Checklist یا CBCL) و به روش نمونه‌گیری در دسترس، از میان دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر اهواز انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره شاهد و آزمایش قرار گرفتند. خودتنظیمی و کارکردهای اجرایی شامل حافظه فعال، انعطاف‌پذیری شناختی و بازداری از پاسخ طی سه مرحله ارزیابی شد. مداخله شناختی در 12 جلسه بر روی کودکان گروه آزمایش اجرا گردید. پس از اتمام جلسات و دو ماه پس از اتمام مداخله، خودتنظیمی و کارکردهای اجرایی کودکان شرکت‌کننده در گروه‌های آزمایش و شاهد مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA در نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافته‌ها: نتایج آزمون Repeated measures ANOVA نشان داد که مداخله شناختی تأثیر معنی‌داری در بهبود خودتنظیمی هیجانی و رفتاری و کارکردهای اجرایی شامل حافظه فعال، انعطاف‌پذیری شناختی و بازداری از پاسخ داشت (001/0 = P). اثر این مداخله در مرحله پیگیری نیز برای خودتنظیمی هیجانی و رفتاری، حافظه فعال، انعطاف‌پذیری شناختی و بازداری از پاسخ پایدار بود (001/0 = P).نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت مهارت‌های خودتنظیمی و کارکردهای اجرایی در روابط اجتماعی، ارتباط با همسالان و موفقیت‌های تحصیلی، استفاده از مداخلات شناختی می‌تواند راهبرد مؤثری در کاهش مشکلات رفتاری کودکان و در نهایت، بهبود عملکرد تحصیلی و اجتماعی آن‌ها باشد.
متن کامل [PDF 588 kb]   (586 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1400/8/25 | انتشار: 1400/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb