دوره 6، شماره 1 - ( 12-1389 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifirad G R, Shamsi M, Pirzadeh A, Daneshvar Farzanegan P. Quality gap in primary health care services in Isfahan based on women's perspective. HSR 2011; 6 (1)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-106-fa.html
غلامرضا شریفی‌راد ، محسن شمسی ، آسیه پیرزاده ، پروین دانشور فرزانگان . شکاف کیفیت خدمات بهداشتی اولیه ارایه شده در مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان از دیدگاه مادران مراجعه کننده به این مراکز. تحقیقات نظام سلامت. 1389; 6 (1)

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-106-fa.html


1- دانشیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- مربی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
3- مربی، گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
4- کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (977 مشاهده)
مقدمه: شکاف کیفیت خدمات، فاصله بین ادراکات و انتظارات مشتریان از خدمات ارایه شده می‌باشد. گام اساسی در حذف این شکاف، شناسایی ادراکات و انتظارات مشتریان از کیفیت خدمات ارایه شده است. هدف از این مطالعه نیز تعیین دیدگاه زنان از شکاف کیفیت خدمات بهداشتی اولیه در مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان بود. روش‌ها: این مطالعه به صورت مقطعی انجام شد و جمعیت مورد مطالعه آن، زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری اصفهان بودند. حجم نمونه 1280 نفر بود و برای جمع آوری اطلاعات نیز از ابزار Service quality استفاده شد که شامل ابعاد ملموس، اطمینان، پاسخ‌گویی، تضمین و همدلی در نحوه ارایه خدمت است. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون t و 2χ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در هر 5 بعد کیفیت خدمات، زنان اختلاف نظر داشتند. کمترین میانگین اختلاف کیفیت (08/11-) در بعد تضمین و بیشترین میانگین آن (41/14-) در بعد ملموس به دست آمد؛ تفاوت مشاهده شده بین نظر زنان در مورد کیفیت خدمات در هر 5 بعد معنی‌دار بود (05/0 > P). نتیجه‌گیری: اختلاف منفی، بیانگر این است که انتظارات خدمت گیرندگان فراتر از ادراکات آن‌ها از وضعیت موجود بوده، هنوز فضای زیادی برای بهبودی و اصلاح به منظور نیل به رضایت مشتریان و ارایه خدمات بهداشتی درمانی مطلوب وجود دارد. واژه‌های کلیدی: شکاف کیفیت، خدمات بهداشتی اولیه، زنان، اصفهان.
متن کامل [PDF 492 kb]   (298 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1389/12/24 | انتشار: 1389/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb