دوره 14، شماره 4 - ( 11-1397 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 431-425 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oroskhan M, Rismanchian M, Shahnazi H. Evaluation of Effect of Training with Game Technique on the Empowerment of Health Care Providers in the Field of Ergonomics in Yazd City, Iran. J Health Syst Res 2019; 14 (4) :425-431
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1063-fa.html
مریم ارسخان ، مسعود ریسمانچیان ، حسین شهنازی . ارزیابی تأثیر آموزش اثربخش با تکنیک بازی بر توانمندسازی بهورزان شهرستان یزد در زمینه ارگونومی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1397; 14 (4) :425-431

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1063-fa.html


1- دانشجوی کارشناس ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1239 مشاهده)
مقدمه: اختلالات اسکلتی- عضلانی مرتبط با کار، عمده‌ترین عامل از دست رفتن زمان کار، افزایش هزینه‌ها وآسیب‌های انسانی به شمار می‌رود. روش‌های مختلفی برای آموزش اصول ارگونومی در محیط کار وجود دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر آموزش اثربخش با تکنیک بازی، بر توانمندسازی بهورزان شهرستان یزد در زمینه ارگونومی بود.روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 30 بهورز به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. برای جمع‌آوری اطلاعات، از پرسش‌نامه دو قسمتی (سؤالات دموگرافیک و سؤالات آگاهی، نگرش، ارزیابی ارگونومیک محیط کار) و چک‌لیست ارزیابی عوامل خطر محیط کار استفاده گردید. برنامه آموزشی در گروه مداخله به روش بازی و در گروه شاهد به روش سخنرانی طی چهار جلسه انجام شد. در نهایت، داده‌های به دست آمده در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: میانگین آگاهی، نگرش و عملکرد گروه‌های مداخله و شاهد پس از اجرای مداخله، افزایش معنی‌داری را نسبت به قبل نشان داد (050/0 > P)، اما افرادی که از روش بازی استفاده کرده بودند، میزان افزایش نمره بیشتری را به دست آوردند (001/0 > P) همچنین، پس از انجام مداخله آموزشی، نمره ارزیابی عوامل خطر محیط کار در گروه مداخله کاهش معنی‌داری یافت (001/0 > P).نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، بر مفید بودن انجام مداخله آموزشی برای توانمندسازی کارکنان بهداشتی در زمینه ارگونومی در محیط کار تأکید می‌کند. همچنین، برنامه‌ریزان آموزش باید از روش‌های یادگیری جذاب‌تر مانند تکنیک بازی نسبت به سخنرانی در فرایند آموزش استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی، ارگونومی، سلامت شغلی
متن کامل [PDF 603 kb]   (397 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1397/10/25 | انتشار: 1397/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb