Shakeri Mobarakeh Z, Shahnazi H, Hassanzadeh A. Effect of Life Skills Training on the Quality of Life and General Health of Health Care Providers. J Health Syst Res 2019; 15 (2) :136-143
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1077-fa.html
زهرا شاکری مبارکه ، حسین شهنازی ، اکبر حسنزاده . بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کیفیت زندگی و سلامت عمومی بهورزان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1398; 15 (2) :136-143
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1077-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
2- دانشیار آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
3- مربی آمار زیستی، گروه اپیدمیولوژی و آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
چکیده: (1451 مشاهده)
مقدمه: مهارتهای زندگی عبارت هستند از مجموعه تواناییهایی که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم میآورند. اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر ابعاد کیفیت زندگی و سلامت روان زنان در مطالعات متعددی تأیید شده است؛ اما شواهد پژوهشی در مورد بهورزان ایرانی وجود ندارد؛ از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کیفیت زندگی و سلامت عمومی بهورزان انجام شد. روشها: مطالعه حاضر به روش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با استفاده از گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش را بهورزان شاغل در خانههای بهداشت شهرستانهای مبارکه و لنجان تشکیل دادند. این افراد به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و مقایسه تقسیم شدند. ابتدا پرسشنامههای کیفیت زندگی و سلامت عمومی به هر دو گروه ارائه شد و پس از گذشت پنج جلسه 90 دقیقهای، برنامه آموزش مهارتهای دهگانه زندگی برای گروه مداخله اجرا گردید. پس از گذشت دو ماه، پرسشنامهها مجدداً توسط دو گروه تکمیل شدند. در انتها، اطلاعات وارد نرمافزارSPSS 20 گردیدند و با استفاده از آزمونهای آماری کای اسکوئر، t مستقل، همبستگی Pearson و رگرسیون خطی چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: بر مبنای نتایج مشخص گردید که نمره کل کیفیت زندگی و تمامی ابعاد آن در گروه مداخله، دو ماه پس از مداخله به طور معناداری بیشتر از قبل از مداخله و همچنین بیشتر از گروه مقایسه بوده است (05/0P<). علاوه بر این، مشاهده گردید که اختلال در سلامت عمومی و تمامی ابعاد آن دو ماه پس از مداخله به طور معناداری در گروه مداخله کمتر شده است. شایان ذکر میباشد که بین اختلال در سلامت عمومی بهورزان و کیفیت زندگی و تمامی ابعاد آن رابطهای معکوس به دست آمد (05/0P<). نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر بیانگر این موضوع بودند که آموزش و افزایش آگاهی در زمینه مهارتهای زندگی میتواند در تمام جنبههای زندگی افراد به ویژه کیفیت زندگی و تمامی ابعاد آن و سلامت عمومی آنها تأثیر مثبت داشته باشد؛ به ویژه اگر این آموزش کارآمد بوده و با استفاده از روشهای مختلف انجام شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1398/6/24 | انتشار: 1398/6/24