Kalantari M, Amiri Majd M, Tajali P. Effectiveness of Art Therapy Programs on the Improvement of Slow-paced Adolescents' Communication Skills. HSR 2019; 15 (2) :115-121
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1080-fa.html
1- دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی. ابهر، ایران
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (1545 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه هنردرمانی (تئاتر و نمایش) بر رشد مهارتهای ارتباطی نوجوانان آهستهگام انجام شد. روشها: پژوهش آزمایشی حاضر همراه با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر آهستهگام 14-10 ساله شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند. از میان این افراد، 40 دانشآموز آهستهگام بهصورت نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامه مهارت ارتباطی بود که توسط معلمان هر دو گروه تکمیل گردید (پیشآزمون). سپس، گروه آزمایش طی 20 جلسه 90 دقیقهای تحت برنامه هنردرمانی (تئاتر و نمایش) قرار گرفتند؛ اما گروه گواه، مداخلهای را دریافت ننمودند. در پایان، هر دو گروه مجدداً به ابزار پژوهش پاسخ دادند (پسآزمون) و پس از گذشت سه ماه، دوباره از هر دو گروه ارزیابی به عمل آمد (پیگیری) تا میزان اثرگذاری دوره درمانی بررسی شود. یافتهها: نتایج نشان دادند که اثر هنردرمانی (تئاتر و نمایش) بر رشد مهارتهای ارتباطی دختران (22/118=F، 001/0=P) معنادار میباشد؛ بدین معنا که دو گروه آزمایش و گواه از نظر تأثیر هنردرمانی بر رشد مهارتهای ارتباطی تفاوت معناداری داشتند. شایان ذکر میباشد که هنردرمانی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه باعث بهبود معنادار رشد مهارتهای ارتباطی دختران نوجوان آهستهگام شده بود. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان دادند که هنردرمانی به شیوه تئاتر باعث ارتقای مهارتهای ارتباطی دختران نوجوان آهستهگام میشود. با توجه به این نتایج به اولیا، معلمان و دستاندرکاران آموزش پیشنهاد میشود شرایطی را فراهم نمایند تا دانشآموزانی که به لحاظ توانایی برقراری ارتباط و مهارتهای ارتباطی با دیگر دانشآموزان دارای مشکلاتی هستند، شناسایی شوند و تحت درمان به شیوه هنردرمانی قرار بگیرند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1398/6/24 | انتشار: 1398/6/24