Shoja M, Vaez Mousavi S M K, Ghasemi A. Effect of Game-centered Exercises on the Physical Self-concept of Overweight Students with a Developmental Coordination Disorder. J Health Syst Res 2019; 15 (3) :184-191
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1090-fa.html
مریم شجاع ، سید محمد کاظم واعظ موسوی ، عبداله قاسمی . نقش تمرینات بازیمحور بر خودپنداره بدنی دانشآموزان دارای اضافهوزن با اختلال هماهنگی رشدی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1398; 15 (3) :184-191
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1090-fa.html
1- دانشجوی دکتری رشد حرکتی، گروه آموزشی تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد، گروه آموزشی تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه امام حسین، تهران، ایران
3- استادیار رفتار حرکتی، گروه آموزشی تربیت بدنی، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (1238 مشاهده)
روشها: پژوهش حاضر از مطالعات نیمهتجربی میباشد که در آن 50 کودک 10-8 ساله با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و براساس معیارهای ورود به پژوهش از بین مدارس ابتدایی انتخاب شدند و پس از انجام پیشآزمون به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (30n=) و کنترل (20n=) قرار گرفتند. در مرحله پیشآزمون و پسآزمون برای سنجش اختلال هماهنگی افراد از آزمون رشد حرکتی MABC-2 (Movement Assessment Battery for Children) و برای بررسی خودپنداره بدنی از پرسشنامه Wilson استفاده شد. گروه آزمایش به مدت سه ماه در تمرینات شرکت نمودند و نتایج آزمونها در مرحله پسآزمون با استفاده از نرمافزار SPSS 21 و آزمون تحلیل کوواریانس یک طرفه در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل گردیدند. نتیجهگیری: دوران کودکی یکی از مراحل مهم در شکلگیری خودپنداره میباشد. بر مبنای نتایج، بازی آثار سودمندی بر رشد اجتماعی و روانی کودکان دارای اضافهوزن و مبتلا به اختلال هماهنگی (که بیشتر در معرض مشکلات عاطفی هستند) دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1398/10/25 | انتشار: 1398/10/25