Soltanizadeh M, Montazeri M, Latifi Z. Effectiveness of Cognitive-behavioral Therapy in Social Anxiety among Children with Type I Diabetes Mellitus. J Health Syst Res 2019; 15 (3) :192-198
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1091-fa.html
محمد سلطانیزاده ، مریم منتظری ، زهره لطیفی . اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب اجتماعی در کودکان مبتلا به دیابت نوع یک. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1398; 15 (3) :192-198
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1091-fa.html
1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
2- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده: (1765 مشاهده)
روشها: پژوهش نیمهآزمایشی حاضر از نوع مطالعات پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش، ۲۵ نفر از کودکان ۸ تا ۱۳ ساله مبتلا به دیابت نوع یک (با تشخیص پزشک متخصص غدد درونریز) بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و به شکل تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش طی هشت جلسه ۴۵ دقیقهای (دو ماه) درمان شناختی- رفتاری دریافت نمود؛ در حالی که گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. آزمودنیها پرسشنامه تجدید نظر شده اضطراب اجتماعی کودکان که در سال ۱۹۹۳ توسط Stone و La Greca طراحی شده است را در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماه و نیمه تکمیل نمودند. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل گردیدند.
نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش حاضر، درمان شناختی- رفتاری به عنوان یک مداخله اثربخش در کاهش اضطراب اجتماعی کودکان مبتلا به دیابت نوع یک محسوب میگردد و لازم است اثرات درمان تا زمان پیگیری حفظ شوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1398/10/25 | انتشار: 1398/10/25