زمزم پاک نهاد ، غلامرضا شریفیراد ، مائده یزدانی ، سید محسن حسینی . بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش تغذیهای دانش آموزان دختر دبیرستانی. تحقیقات نظام سلامت. 1389; 6 (1)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-110-fa.html
1- دانشیار، مرکز تحقیقات امنیت غذایی و گروه تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشیار، گروه خدمات بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
4- استادیار، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (805 مشاهده)
مقدمه: با توجه به این که دختران نوجوان امروز، مادران فردا خواهند بود، این دوران یک فرصت طلایی برای ارتقای آگاهیهای تغذیهای نوجوانان در جهت بهبود سلامت نسل آینده میباشد که با اجرای برنامههای آموزشی به عنوان راهبردی مؤثر در جهت بهبود الگوهای غذایی این سنین میسر میگردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تغذیه بر آگاهی و نگرش دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام گرفت.روشها: در این مطالعه 315 نفر از دانش آموزان دختر 9 مدرسه از نواحی مختلف اصفهان در دو گروه تقسیم شدند. قبل از مرحله اول آموزش و 10 روز بعد از جلسه دوم آموزش، به وسیله دو پرسشنامه آگاهی و نگرش اطلاعات جمعآوری شد. آموزش به صورت ارایه سخنرانی، ارایه جزوات و پمفلت طی 2 جلسه 2 ساعته با فاصله 10 روز اجرا شد و به گروه شاهد نیز آموزش داده نشد. اطلاعات حاصل به وسیله نرمافزار 16 SPSSتجزیه و تحلیل شد.یافتهها: قبل از اجرای آموزش، گروهها با هم اختلاف معنیداری نداشتند ولی پس از مداخله، سطح آگاهی در گروه مورد به صورت معنیداری افزایش یافت (0001/0 > P). نگرش در هیچ یک از گروهها تغییر معنیداری نداشت.نتیجهگیری: از آن جایی که آموزش تغذیه راهکاری با اثربخشی مطلوب در جهت ارتقای آگاهیهای تغذیهای به شمار میآید، مطالعه حاضر نشان داد که با طراحی یک برنامه جذاب آموزشی میتوان آگاهیهای تغذیهای دختران نوجوان را به میزان قابل توجهی ارتقا داد. اگر آموزشها با نیازهای تغذیهای این سنین منطبق و به شکل قابل لمس با استفاده از فنآوری سمعی- بصری ارایه گردد، اثربخشی نه تنها در آگاهیهای آنان بلکه در اصلاح الگوی رفتارهای غذایی آنان نیز پدیدار خواهد شد.واژههای کلیدی: آموزش تغذیه، آگاهی، نگرش.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1389/12/24 | انتشار: 1389/12/24