Karimzadeh-Sooreshjani G, Shahnazi H, Kheiri S, Yadegarfar G. Study of Job Satisfaction and its Relationship with Demographic Variables in Health Workers in Chaharmahal and Bakhtiari Province, Iran, in 2020. J Health Syst Res 2021; 17 (3) :190-198
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1116-fa.html
کریمزاده سورشجانی غلامرضا، شهنازی حسین، خیری سلیمان، یادگارفر قاسم. بررسی میزان رضایتمندی شغلی بهورزان شاغل در استان چهارمحال و بختیاری و ارتباط آن با متغیرهای زمینهای در سال 1399. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1400; 17 (3) :190-198
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1116-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- استاد، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
4- دانشیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1446 مشاهده)
مقدمه: هر سازمانی با نیروی انسانی ایجاد میشود و بدون آن هیچ سازمانی قادر به ادامه حیات نخواهد بود. با توجه به نقش مهم منابع انسانی در نظام مراقبتهای سلامت و رضایتمندی آنان بر تضمین کیفیت مراقبتها، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایتمندی شغلی و ارتباط آن با متغیرهای زمینهای در بهورزان شاغل در استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود که در سال 1399 بر روی 164 بهورز شاغل در شهرستانهای فارسان و کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد انجام شد. نمره حیطههای رضایت شغلی با میانگین، انحراف معیار و حدود اطمینان 95 درصد توصیف و با استفاده از آزمونهای Independent t و One-way ANOVA در نرمافزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین نمرات حاصل از حیطههای سنجش رضایت شغلی شامل 0/88 ± 1/97 برای نظام پرداخت، 0/92 ±3/28 برای نوع شغل، 0/98 ± 2/69 برای فرصتهای پیشرفت، 0/69 ± 1/97 برای طرح تحول نظام سلامت، 1/13 ± 3/10 برای جو سازمانی،0/85 ± 3/03 برای سبک رهبری،1/09 ± 3/09 برای شرایط فیزیکی و 0/29 ± 2/26 برای اجرای صحیح بستههای شغلی بود. ارتباط معنیداری بین نظام پرداخت با سطح تحصیلات بهورزان (0/001 > P)، بین فرصت پیشرفت با جنسیت (0/020 = P)، بین رضایت شغلی از طرح تحول سلامت بهورزان با میزان سوابق خدمت (0/002 = P)، بین جو سازمانی با محل خدمت بهورزان (0/025 = P)، بین سبک رهبری با سطح تحصیلات (0/004 = P) و بین اجرای بستههای خدماتی بهورزان با محل سکونت آنان (0/004 = P) مشاهده گردید.
نتیجهگیری: بالاترین و پایینترین میزان رضایتمندی بهورزان به ترتیب در خصوص نوع شغل و نظام پرداخت میباشد. در مجموع، رضایت شغلی بهورزان شاغل در شهرستانهای فارسان و کوهرنگ در حد متوسط بود و نیاز به برنامهریزی جامعی جهت ارتقای سطح کمی و کیفی شغلی بهورزان ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
آمار زیستی و اپیدمیولوژی دریافت: 1399/5/8 | پذیرش: 1400/3/26 | انتشار: 1400/7/10